mandag 8. juni 2009

weekly news från köksträdgården w.23

DSC00006 Tenk, så ble jeg en dag forsinket. Hadde jo store planer om å rekke gjøre dette hver søndag. Disse 5 mm nedbørd kom i løpet av just den dagen, så jeg hadde vannspredern på lørdag og fikk vannet ned 30 mm så da skal det vel hjelpe ( kan det bli for mye tro..).

Regnet på søndagen resulterte i at fruen selv, på vei ut med kaffekoppen for å beskue grønnsakene, skle på overste trappetrinn på terassen og seilet nedover till bunn ( en etasje!!) med å slå i blant annet ribben, trinn for trinn. Hmm, det var den dagen, for sant å si lærte jeg nok nabolaget et par svenske ord som de sikkert ikke hører særlig ofte og gråt en tår. Det gjorde nemlig h-ete ondt!!! Klarte kaffekoppen da. Blev ikke stort mer på meg den dagen. Kroppen føltes som den hadde fått skikkelig juling, og det hadde den jo.. De fleste skader skjer i hjemmet, har jeg hørt. ( ble en liten tur på gartneri da, var ikke fullt så ille som å fortsette med komposten.. mer om det seinere..)

 

Uken i kjøkkenhagen;

Har fortsatt å “ hyppe” potene, det har alltså gått åt ytterligere sekker med plantejord fra Bauhaus ( takk og pris for at de er så pass rimelige og at jeg har en mann som er villig til å dra av gårde for å kjøpe dem..)Høstet de første salladsbladen og laget en grønn pastasås. Har tatt av det siste plastikkdekket, det over maisen. Nå får det stå seg til. Det ser ut til at det blir med disse 17 planter så jeg må fylle ut rammen med noe, lukterter kanskje. Jeg skal jo liksom drive vekselbruk, så det må bli noe ur ertefamiljen. Tynnet mer blant gulerøtter (suck) og spist redikker. De først sådde begynner å bli klare. Himla godt å gå å knaske på når man først er i kjøkkenhagen :-)

 DSC00012DSC00013 

Erter og bønner vokser ( litt vel tett enklete steder, hm..). Sukkerertene nærmer seg trinn 2 i pyramiden. Solsikkene klarer ikke å holde følge med margertene dess verre så der må jeg fikse noe som de kan klettre i. Hva gjelder sallaten er det stor forskjell, nå må jeg se å få gjort noe med jorden. Ha på kukompost kanskje. Skal være gjort før neste uke!!

Det er faktisk frø fra samme pose, sådd samme dag, ikke til å tro.

DSC00011 DSC00010

Blir ikke flere enkeltbilder idag, jeg har lastet ned Picasa og prøver å lære meg litt om det programmet ( trenger nok noen timer til..)

grønnsaker

 

3 kommentarer:

elle-melle sa...

Så flott blogg du har!
Jeg tror at her kommer jeg til å stikke innom både titt og ofte.
Jeg har lest litt nedover her, men kommer tilbake og leser nøyere senere.
Håper du ikke er helt skamslått etter det fallet, men du kommer nok sikkert til å bli både gul og blå!

Reddikene dine ser knasende gode ut!

miss marple sa...

uff-det fallet hørtes ikke bra ut!!
(har gjort det samme selv engang-og kan skrive under på at det er ikke godt,nei)Men kaffekoppen er like hel-hihi-er det ikke typisk!!
Kjøkkenhagen din derimot ser ut til å ha det veldig så bra:-)
God bedring fra meg;)

Anonym sa...

Hej Gumman !
Nu har jag varit här också.
Våra rädisor är också färdiga.
Stor kram mamma