fredag 26. juni 2009

Solen setter fart i hagen…

Det er fortsatt ikke ferdige jorbær i hagen, pionene har heller ikke slått ut, rosene og svarthyllen er dekket av lus, epletreet i pergolan har hoprullede blader i spissene, fulle av lus som maurer virker holde som husdyr, jeg finner en del rare biller i hagen, larver spiser på mine rips og krusbær, morellens blader er perforert og i kveld kom en stor ekkel Iberiasnigel krabbendes ned over staudetreppen, takk vare mine nyinnkjøp?? Hvem vet. Men hva gjør det en solskinsdag, sommeren er her.

  Livet i hagen består i å vanne om dagen. Har jo ikke hatt så mye nedbør fra før og nå er det godt og varmt. Noen av blomstrene idag. Noe jeg virkelig liker er sjersminbuske som slagit ut. Det dufter nydelig ute nå i kveld. Ellers viser seg de gamle staudene seg frem i kapp med årets nyinnkjøp. De første clematisene viser sin prakt, nye allium tar over etter purple sensation, jeg blir sittendes alldeles for lenge og bare berakter underen, med eller uten linse. Den som enda hadde hatt ferie nå….

Hva jeg ikke vet er hva slag insekt, for jeg antar at det er snakk om en innsekt, som gjort dette!! Fant tre slike groper i plen ikveld. Inngangshullet er helt rundt, og med litt hjelp fra en nabodame fikk vi konstatert at hullet heller ikke er dypt og at det er tomt. Tre slike var plasert i nærheten av hver andre. Hva er det for noe som har vart her?

 

 

 

3 kommentarer:

HelenJ sa...

Vilka underbart vackra bilder du visar. Speciellt närbilden på revsugan (Ajuga reptans) - för det är det väl?
Ha det bra i solen!
/Helen

Sherrie sa...

Hi!
All your blooms are gorgeous! Thanks for stopping by my place. Have a great evening!

Sherrie
http://splummer-aviewofmylife.blogspot.com/2009/06/friday-memes.html

Lzyjo sa...

WOW, Mia, your garden is so beautiful! You have so much blooming and everything is so neat and tidy! Stunning!