fredag 12. juni 2009

Når villvinet går i blom, da starter sommeren

 

Jeg er like overrasket hvert år, hvorfor drøyer det så lenge for villvinet å slå ut. Den er som regel den siste planten i hagen som bretter ut sine fjær. Mitt villvin har i oppgave å fylle ut tomrommet mellom plankene på terassen slik at den tar vekk innsynet. Jeg har satt den på ni strategiske punkter rundt huset og nå er den blitt så lang at den blomstrer mer enn den vokser.

DSC00002

 

Hengeseljen begynner også å få blad. Idag har jeg gitt markjordbæren (smultron) litt kugjødselkompost. Den begynner å få noen år på nakken, laget i 2001. Den er 60x70x60, rymmer noen liter jord og seljen overvintrer. Det gjorde også sjersminbusken som stod her før den. Hadde først planer om å plantere ett litet frukttre som tuntre men det ble det aldri noe av.

 

Det er jo sommer nå, snart har vi nådt mitten, så snur det mot mørkere netter igjen. Idag har det vart behagelg å være ute, været alltså, ryggen er ikke go´men det var godt å være ute å dulle litt. Hekken av syrin brer seg ut noe voldsomt og når den var regntung så hang den langt utover roser og stauder. Har så langsom begynt klippe den tilbake, redd for at det kanske går ut over neste års blomstring. Får  ikke hjelpe jeg har ikke plass!!. Mine hekker må klippes tilbake ( i bredden) med en gjennomgående stamme. Favorittverktøy idag var alltså hagesaksen.

Tror faktisk ikke at det har regnet idag når jeg tenker meg om..hm..

 

Bare måtte forevige inntrykken atter en gang. Siden kan jeg kose meg med bildene til vintern når jeg drømmer meg bort.

 

Dette er Polemonium caeruleum, Fjellflokk. Tror jeg da, inbiller meg det :-) Jeg har to typer i hagen. En som blir høy og slank med hvite eller blå blomster og så har jeg denne her, en liten lubben madame, som jag fått fra min svigermor. Hun brer seg utover og fester sine ranker til bakken.

Liljen fra mitt barndomshjem står i knopp.

Nu hade jeg jo lært meg navnet på denne tidligere i våres, likevel er det borte. Jeg er ikke sann når det gjelder navn.

Det er i hvert fall en Anemone, Symre eller Sippa. Men hvilken sort?? Den er i hvert fall en helt fantastisk blomst.    

Papaver Orientale, vallmo.

Se, der fikk jeg med et bilde til… går aldri lei Purple Sensation, den er i særklass..

 

Knopper og blommer… sommer..

og imorgen en ny flott dag.

3 kommentarer:

krepsemor sa...

For noen flotte bilder, Mia! Det får meg virkelig til å lengte etter sommeren! Du har en frodig hage, med vakre blomster!En fin begynnelse på dagen, før jeg går på jobb! Ha en god dag!

Gunilla sa...

Vilken fin ide att plantera hängsäljen i låda . Snyggt.

Mitt vildvin har inte slagit ut bladen riktigt ännu för det har varit för kallt.

Ha en riktigt fin dag och trevlig helg

Gunilla

Bea sa...

Snygg plantering i låda och förstår att den rymmer många liter jord.
Lite trist att tänka på att det blir mörkare kvällar snart...men vi njuter lite av sol och sommar innan dess!
En kanonbild av allium (?) knoppen och ett härligt collage!!
Ha det gott och trevligt veckoslut! /Bea