lørdag 6. juni 2009

Mulching med kompost

Idag har jeg kjevlet opp ermene og gått løs på komposten. Hos meg får den jo aldri ligge ifred. Snur og vender den, flytter den frem og tilbake til stadighet. Den tredje nye bingen var halvfull igår etter at jeg hadde “ stusset” mine rips og solbærplanter så jeg tenkte jeg skulle spa over litt “gammel” kompost får å få fart på formultningen. Først måtte jeg dog sette på vannspredern !! Det var jo så tørrt i staudebeddet på forsiden, staudene der var jo bare brøkdelen av størrelsen av sine sysken i staudetreppen. Tenker at det vannet som har kommet fra oven har slukket tørsten til min småbladige lindhekk mer enn til mine stakkers stauder. Oppdaget når jeg plantet mine nyinnkjøp fra Oasen at det var tørrt, nokk så langt ned i bakken. Nå var jorden som et tørrt støv, smuler seg til meliss mellom fingrene mine når jeg tar jord i hånden. Slik går det når man de siste par åren har vist stor uvilje mot å bruke kompost ( på grunn av “ snegleklekkeriet”) og i stedet brukt torv. Ikke noen humus igjen i det hele tatt. Så, vannet ned 20 mm og på med kompost. Alt for seint leste jeg din kommentar, Anne, dette måtte jo ha vart den ypperlige plantestedet for revebjelle, Digitalis. Skal ut på shopping imorgen og prøve på ny, torr og skrind jord er det jo, i hvert fall under mulchinglagret.   

 

I min kompost hamner alt, greiner, blader, gress, løv ( stein og et og annet søppel..) Inbiller meg at kvistene hjelper til med lufting for jeg gikk til anskaffelse av en kompostkvern et år og da var komposten ikke alls like bra, det tog mye lenger tid for “avfallet” å bli til jord og den var mye bløtere enn slik den er nå. Jeg må alltså starte med å ta vekk en del pinner før jeg kan ta i bruk komposten.

DSC00006DSC00005 

Det litt finere innholdet som blir igjen spar jeg over i denne fenomenalt praktiske ramme som min mann har snekret ( etter anvisning av en eldre nabodame som nå har gått bort). Den er satt sammen av gamle golvlister og foret med finmasket hønsenetting. Størrelsen er anpasset til vår trillebor/ skottkärra. Så er det bara å riste/ skaka på rammen litt forsiktig slik at jorden faller ned i trilleborren og rusket blir kvar på risten. (Ville tro at det samme skjer med Iberiasnegler, at de blir liggandes synlig kvar på risten). Her plukker jeg vekk en masse småstein før jeg tømmer “restavfallet” i neste kompostbinge.

 DSC00007DSC00008

Ville da tro jeg har luftet komposten godt og jeg lar også mine små arbeidere få gjøre nytte for seg på ny arbeidsplass. Har en masse rare små kryp i komposten har jeg oppdaget, mark/ mask og klypedyr/ tvestjärtar og spesielt mange mauer/myror. Mauer er jeg glad i for jeg har hørt at det ikke finnes hugggorm i dess nærhet, og jeg hater ormer!!! Kanskje, med litt hell at det gjelder disse Iberiasneglene også,hi,hi.. Maueren helper vel til med drenering og lufting i hvert fall. Nå har den en gang først kommet og jeg blir ikke kvitt den, nekter å bruke gift.

DSC00009 DSC00010

Triller så lykkelig av gårde med trilleboren. Spar opp komposten, med liten spade i liten bøtte/ hink og finner mitt blomsterbed.

  DSC00001DSC00002

Der blir komposten lagt ut i små høger mellom plantene for å siden blir ført utover slik at den tekker jorden med cirka 3 cm tykt lag av ny, herlig duftende, svart kompost. ( ja da, den blir grå den også i tørke..)

DSC00003DSC00004

Jepp, jeg har en liten hage og arbeider i det små. Trenger ikke store verktøy eller maskiner som bråker. Nyter jobben og får god trim, både når jeg snur,vänder og rister komposten og på alle mine hundre turer mellom trillebor og blomsterbed. Men hva gjør det en solskensdag, med godt om tid? Jeg rekker å få nyte synen av alle små under omkring meg og hører fågelkvitter, føler duftene fra både blomster og jord og blir så passe sliten og sår i ryggen at jeg vet jeg lever når dagen er omme ( eller når det begynner å regne, slik som idag). Jeg har tid å la det gå litt smått, hele sommeren om jeg vill.

Grattis Sverige idag, det må jeg ikke glemme, flagget er heist, (eller sitter i hvertfall i flaggholderen på terassen).

En liten erkännelse till slut, jag klarar inte vänja mig till uttrycket nationaldag – för mig är och förblir det svenska flaggans dag. Är jag så ensam om det eller är vi flera ??

8 kommentarer:

Maria sa...

Så duktig du är som vänder din kompost. Det ska jag göra med min också nu någon dag, men inte för att ta rätt på jorden utan för att jag ska odla pumpor i den öppna komposten i år.

Hilde sa...

Så hygelig du skriver - jeg legger deg inn på min bloggliste og kommer svært gjerne tilbake mange ganger! Den hønsenett risten vekket gamle minner fra da jeg var liten og min far benyttet samme metode med en komposthaug jeg visst hadde glemt helt til nå... Takk for minner du vekket - gode minner er verdifulle!
Hilde

Cathrine sa...

Dette innlegget må jeg legge til i favoritter. Neste år skal jeg begynne med å kompostere (heter det det - i alle fall å lage kompost) og jeg samler informasjon nå slik at jeg kan litt før jeg begynner. Den risten var jo bare super.

Hage og Foto entusiast sa...

Imponerende! Så flink du er. Vi har også kompost, både matkompost og naturkompost. Men det bare ligger der. Er ikke noe flink til å bruke det eller gjøre alt arbeidet som følger med for å få brukt jorden. Her sliter vi mye med maur og spesielt i komposten. Derfor frister det også mindre å bruke det. MEN når jeg leser her om komposten din, spørs det om jeg ikke skal brette opp armene og se hva jeg får til :)

Bea sa...

Visst är det fint med kompost, men det är mycket jobb om den skall må bra och bli härlig jord.
Vilket jobb du gör som siktar jorden!!
Men, en härlig jord du fick vaskat fram :)Det blir blommorna glad utav och din trädgård. Bra jobbat :)
Ha det gott! /Bea

Thusnelda sa...

Så spennende å følge med på bloggen din. Eg bruker å strø heil pepper mot maur. Du er lagt til blogglista mi, så eg vil komme inn om deg åfte. Ha ein fin dag.

Hannes hage sa...

Så spennende lesning! Du inspirerer.

Gunilla sa...

Ja visst är det fantastiskt med kompost . Jag har två stycken för trädgårdsavfall och en för hushållsavfallet. Det är ett fantastiskt material för att jordförbättra med. Jag använder det alltid när jag gör en ny rabatt.

Tack för din äkommentar hos mig. jag hoppas verkligen att jag lyckas.

Ha det gott

Gunilla