torsdag 4. juni 2009

Liten tur til Oasen

Resulterade i noen få innkjøp. Skulle ut en tur å se etter Clematis, noen av mine kommer seg dårlig ser det ut til. Frister lite å være ute med regn, blåst og 7 varmegrader. Skifter fort så her års. Tenker det er best å notere meg navnen på innkjøpen, jeg er jo rent tragisk når det gjelder å huske slike ting. Kanske derfor som hun “Växthusmadamen” skrev om hvor lurt det er med en hagekalender/ notisbok. ( Dem har jeg jo påbegynt mangen gang..) Bilder får jeg vel legge til etter hvert når jeg fått plantet dem og de har kommet seg i blomst…

1. Clematis Warzawska Nike ( tydligen en Jack manii hybrid !! - jeg som ikke ville ha en Jackmanii igjen..) Fant denne info på Hagen på Kleiva

Pruning group 2 consists of all the large flowering clematis hybrids who has it's main bloom on last years growth. This group also has a second bloom on new growth. Bred by Stefan Franczak, Warszawa, Poland, 1986.

    • Up to 3 meters in height.
    • Dead and weak branches is removed in spring.
    • Pruning must be done after the first flowering. Old branches is pruned back to give new growth.

2. Clematis Piilu ( der fikk jeg endelig lært meg at spaljé heter espalier på norsk..)

Fant info på Hageglede.com;

Flott klematis som får både enkle og fylte store blomster i rosa-lilla sjatteringer. Meget blomstervillig! Klatrer på vegger, murer og hekker. Utmerket i potte.

Plantetips;Bør holdes jevnt fuktig. Klatrer med bladstilk som snor seg rundt snorer o.l. Blomstene kan bli mer enn 20 cm. bred. Får dekorative fruktstander

Jordtype;Næringsrik, dyp, veldrenert hagejord

Bruk;Mot vegger, på espalier, ved gjerder og fjellknauser

Stell;Gruppe II-klematis. Beskjæres lett om våren

Tenker plante dem ved espalieret ved Trattorian (imorgen.. - idag er for kallt! )

Noen stauder blev det og;

3. Heuchera americana ´Palace Purple´og Heuchera hybrid ´Petite Pearl Fairy´.

Det er plantert Alunrot utenfor jobben, den er så stor og flott og iår ser det ut til at jeg tatt min elsk til mørke blader. I fjol når den var nyplantert var den betraktlig mindre enn den er nå så jeg klarte ikke å finne ut hvilken av disse to som er den riktige… Dess uten så har jeg jo en Alunrot i hage fra før, ihvert fall det jeg trodde var en Alunrot, men den har mørkegrønne ikke brunlige blader så jeg får vel prøve å finne ut hva slags staude den er.

4. Salvia x superba ´Rosenköningen´. Honningsalvie. Middels herdig, 60 cm høy, rosa staude som blomstrer i mai-august. Får se hvor denne kan få plass, må bli i staudetreppen i hvert fall.

5. Veronica longiflora ´Pink Damask´. Ca 80 cm høy, blomstret juni-august med rosa blomster. Det kan jo være hyggelig å få inn i hagen. Jeg har en blå veronica fra før som jeg er VELDIG glad i.


4 kommentarer:

krepsemor sa...

Heuchera americana "Purple palace" kjøpte jeg på plantasjen i vår! Jeg har også falt for planter med mørke blader! Det blir så nydelig kontrast til alt det grønne.

Lillebeth sa...

Kul med nya växter. Ser fram emot bilder på dem så småningom.

Maria sa...

Jag borde också lära mig att skriva upp vad jag köper. Tack för tipset och ha en trevlig helg.

Vart i Sverige är du uppväxt? Även on du eventuellt skriver fel på (norska?) så kan då jag tyda det du skriver.

Anonym sa...

Mia
Min clematis Piluu har nu stor knopp. Stor risk för frost i natt. Jag har satt på värmen i växthuset.
Pappa