tirsdag 2. juni 2009

Hagens rom – treppe/ forside

Hagens første innblikk. Fyllt med sommerblomster og vintergrønt. Har satt syrin og sjersmin inntil gelendret, i år blomstrer syrinen for første gang. Vit, har både lille og vite syriner så det var 50/50 sjanse.

DSC00001DSC00003

I bunn enkelte “puter” som nellik som tåler tørken inntill muren, har jo bare gravet ut en liten grøft i garasjeinnfarten og gjutit en cementkant for å holde jorden på plass.

DSC00004DSC00002

To søppelbøtter fra Ikea klær inngangen til hagen. Så synd at de ikke selges mer, kun de med pedal. Syntes de gamle var bedre – dem går jo an å bruke som potte.

Kuleklippt Tuija i den ene, i den andre, ny for sesongen, en vrihassel, Corylus ´Red Majestic´ - “opposit attracts..”

DSC00005 DSC00006

Små krabater tar emot. Det er helt umulig for meg å gå forbi frosker som tiltaler meg. (Jeg har hatt min periode med vannbad i cement ja..)

DSC00009DSC00010

Halvveis ned treppen står plommetreet “Opal". Bredvid den har jeg satt noen busker, rosespirea, Forsythia og klokkebusk. Dessuten har jeg satt pioner. Har ingen anelse om sort eller farve for de har flyttet litt rundt gjennom åren i hagen. Regner med at de skal få stå i ro nå.

DSC00014DSC00007

En blå alpeclematis har fått flyttet inn bredvid treppen. Det er vel den fjerde plasseringen i hagen nå. Har det med å ombestemme meg, får se hvor lenge den blir der. Syntes egentligen den blev for stor i rosenbuen den stod plassert i og hive planter kan man jo ikke, så nå skal den få klattre opp pilaret sammen med villvinet ( som dekker hele terassegelendret – kamrater av barnen sa de bodde i “jungelhuset”).

DSC00008 DSC00011

Vintergrønt i ulike former, mest Tuija, både “vanlige”, kule-, henge-,og kryptuija. Cypresser og barlind, taxus x media og taxus baccata. Har en liten blå ein også og en Hortensia som etter en sommer i hagen blev plassert her. Yes – det blir trangt etter hvert..

Hørte på foredraget med Dag A. at man borde ha vintergrønt ved inngangen så noe riktig har jeg gjort. Klarer bare ikke å la saksen være ifred. Jeg bare må frem og klippe litt.Vokser ikke tuijen seg jevn og fin så får jeg vel finne en annen form åt den.

DSC00012 DSC00013 DSC00015 DSC00016

Innemellom alt annet står blant annet tulipaner, liljer og annen løk.

DSC00018DSC00019

Det vintergrønne er avsluttet med en liten hekk av brudespirea, likt som hele forsiden. Skal si jeg har stukket mange pinner ned i bakken gjennom åren. Foran det hele står så mitt Lobo epletre. Klarte til slutt ikke la være å ta saksen i bruk der heller. Stammen hadde aldri orket bære frukt så nå er det to stakkers greiner igjen, til gjengjeld blomstrer de.

DSC00020DSC00017

Tanken er at syrinen og sjersminen skal vokse seg så pass høye at de tar innsynen. Opal og Lobo skal fungere som tak. Da vi har så pass nivåforskjell tenkte jeg at trekronene skjermer oss de og.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Her var det mye fint å titte på. Den røde vrihasselen er ny for meg - Utrolig flott farge :-)

Ha en fin dag!
Beste hilsen Line

Bea sa...

Åhh... så mycket vackert att titta på!
Vintergrönt saknar jag i min trädgård och planerar att köpa ngt, men gillar inte allt besväret på vårarna när de skall skyddas med juteväv för solen.
Kram / bea

Mari Anne sa...

Nå fikk jeg brått og uventet arbeidslyst. Takk for titten, du har en superflott hage.

Ruben sa...

Vacker trädgård med finurliga lösningar. Allt är planerat så bra! Läste om takseglet på din andra blogg. Ett sådant har jag länge funderat på, det verkar väldigt praktiskt! Ha det gott! /Ruben

Gro sa...

Så fine bilder - Mia! Jeg elsker hagen din, jeg, vet du! Klem fra trøtte-trynet - har nettopp våknet etter nattevakt...

Gunilla sa...

Fantastisk vad du är kreativ med saxen. Jag har mycket vintergrönt men formklippt det har jag inte gjort. Det är ju riktigt snygg.
Ormhassel har jag men en grön. Jag har sett de röda ochså så jag kanske får göra ett inköp till för de är ju verkligen dekorativa.

Mina maskrosor som jag har ,jag vet inte hur de har fått den färgkombinationen för jag har köpt frö och satt . Jag har även i vitt.
Ett annat ogräs har jag ochså Ett rödbladigt groblad.Plantago major.

Ha en fortsatt fin dag

Gunilla