tirsdag 30. juni 2009

Dum som en potet !!!

Jeg er dum som en potet, i hvert fall når det gjelder poteter. Enkelt, mener sikkert alle andre, men jeg skal love at det er ikke bare enkelt. Det starter om våren. Hvor dypt skal en legge poteten i jorden. I fjor presterte jeg å legge den ca 25 cm dypt, i April. Jeg tenkte at da fikk den spire i freden og roen uten fare for frost, for når blasten først kommet opp så var vi et godt stykke ut i mai. Siden hørte jeg at det var dypt det, så jeg la nye poteter innemellom de jeg først hadde satt i noen av kassene. Yes, det blev trangt!! I den kassen hvor eg kun hadde de dypt planterte potetene, var avlingen heller dårlig. Hørte noen sa “- jeg satt ett kilo dårlig settpotet og fikk et kilo fersk potet for arbeidet”. Det er vel i korte drag hva som skjedde meg.DSC00008

I år tenkte jeg starte med nye friske. Hade 4 rammer avsatt til potet. Sagt og gjort, kjøpte 5 kg settpotet ( og de var store de.. !!..) så jeg måtte kjøpe en pose til. Rammene holder ca 110x110 cm og jeg satt ned 9 poteter i hver. Ca |0 cm dypt. Så kom jeg på ideen med å høye rammene med en plank. Hvordan skulle jeg løse det ? Spurte rundt og fant ut at jo da, man kan hyppe poteter fortløpande fra starten av, begynne når den har nått 10-15 cm høyde, planten altså. Ja ha, er det stilkhøyde eller toppen på bladverket. Dette er sikkert en selvklarhet for alle andre hageinteresserte men jeg oppdaget pløtslig at jeg ikke hadde den blekeste aning. Spurte igjen, da. Okey. Plantehøyden. Ut på Bauhaus og bunkret billig plantejord for å bruke til å hyppe poteter med.( var kanskje ikke bare lurt da plantejorden er gjødslet..) Det har gått åt noen sekker skal jeg si. Hyppet etterhvert i omganger tils jeg hadde øket jordvolumet med 20 cm. Så vanner jeg litt, for det har jo ikke kommet så veldig mye nederbør og følger med på utviklingen. Ser frem emot nypoteter fra midsommer :-) Poteten begynner og blomstre, blir pløtslig 70-80 cm høy har blader som er bortemot 40 cm lange !! Varmen gjør det hele til å se ut som en tropisk regnskog!! ( bildet er tatt FØR varmen satt inn for fullt) Hva nå, spør igjen om man kan klippe ned blasten og fjerne noen blader.

DSC00011

 

Dum som en potet vet jeg faktisk, helt ærlig ikke det. Tydlig er svartet så pass enkelt og dumt at jeg ikke for noe. Sagt og gjort, jeg kan ikke ha det slik. Jeg har klippet ned plantene til 40 cm, rett over et blad. Fyllte halve kompostbingen på kjøpet. Tog også vekk mye av de store bladen som var kvar. Så nå gjenstår det å se om det blir noen poteter i år da. Fant i hvert fall disse på en av potetplantene som hadde blomstret. Vill av begeistring hentet jeg gamlefar for å vise opp mitt fynd.

DSC00054

Reaksjonen var heller laber, han hadde sett slike i massevis såg det ut til. Avfeide det hele med kommentaren om  at de er giftige. Jaha! Siden han nå er slik en potetkjenner så kunne man jo tro at han hade svart meg vedrørende nedklippingen av riset, men nei – når jeg spør ser han dumt på meg, rister på hodet, sukker litt og går sin vei. Så her er nå jeg, 43 år gammel, dessuten oppvokst på landet, men det tørr jeg ikke innrømme akkurat nå, dum som en potet ( hvorfor fikk jeg ikke denne kunnskapen av far min??…) og vet fortsatt ikke om det var dumt gjort, å klippe ned poteten. Jordbæren setter nog i hvert fall pris på det for det er jo litt rart når jeg har kusinen til poteten med ferdig frukt på friland i kjøkkenhagen og mine jordbær fortsatt hardnakket nekter skifte farve fra lysegrønt til rødt på bæren….

DSC00050

Er det nå noen som kunne tenke seg å fortelle meg når jeg kan begynne forvente meg å finne poteter i jorden hadde jeg vart takksom. Tør ikke spørre :-) Har redan spurt om det er i bunn av planten, et godt stykke ned i jorden der hvor jeg satt poteten, som de blir ferdige først ettersom jeg har hyppet så pass mye…

5 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Skjønner godt din frustrasjon over potetene, du legger ned utrolig mye arbeid og omtanke i potetdyrkingen.

Jeg putter bare potetene i jorden og mener de får klare seg selv og det gjør de. Hvis de blir store sier jeg at det er "de dummeste bøndene får de største og flotteste potetene" og hvis de blir små knotter er det et dårlig potetår...

Prøveopptak av en plante for å sjekke om potetene er klar er en ide. Du kommer nok til å finne mye poteter nederst i pallekarmen...

Lykke til videre med potetene...

Marita sa...

oppvokst med potetdyrking, men ikke gjort det mye selv. Nordpå, hvor jeg kommer fra, har vi potetopptaking når den har blomstret ferdig. Kan du ikke bare rive opp ei rot og se hva som ligger under?(bokstavelig talt) Kan hende er de små, men de er likefullt spiselige. Lykke til - vi får vel se resultatet?

Mari Anne sa...

Nypotetene kommer på røttene som settes ut fra stilken. Det er derfor de skal hyppes. Med den innsatsen du har lagt ned med påfylling av jord vil jeg tro at du har en middag under hvert potetris. Jeg sier som de andre her; du burde ha nypoteter til middag i dag.

Karin SKARA sa...

Hej igen! Vilken härlig berättelse om dina vedomödor. Ca. 14 dagar efter de första blommorna brukar vi alltid ta upp de första potatisarna.
Krafsa lite försiktigt i jorden så ser du säkert några fina små knölar att "skatta" stånden med. Det är de första som är godast.
KOM IHÅG att kupa på jord igen så du inte får gröna giftiga potatisar.
Potatis vill ha mycket gödning så det är nog helt rätt som du gjort. Här lägger vi på gräsklipp, både till gödning OCH framförallt för ogrästäckning. Gräs är det bästa gödningsämne man kan använda + GRATIS!!!

God Spis
Karin //

AnitaH2 sa...

:-)
Dette innlegget var helt perfekt for meg, her jeg står med noen nye potetspirer, (som jeg nå, takket være deg, vet at jeg skal vente ca 5 cm til før jeg hypper...)
og to poteter til som skal settes i dag...