søndag 27. september 2020

Mer kjøkkenhage

Endelig tid til litt hagearbeid igjen. Har fortsatt med kjøkkenhagen. Nå er bønnene tatt inn og de siste agurker høstet. Helt tomt er det ikke enda men nå gjenstår mest rotgrønnsaker og sommerblomster som jeg håper etter hvert skal rekke gi meg frø.

Den siste provisoriske plast ‘ tunnelen’ er tatt vekk og dørene til de to som skal stå igjen er tatt inn. Nå håper jeg at den resterende konstruksjon klarer vinteren. Agurker var helt klart en hit denne sommer.

Spinatplantene, som spirt i potetkassene, priklet jeg jo ut i rekker og sådde noen nye frø tidligere i sluttet av august. Jeg kan ikke påstå at de være seg spirer særlig godt eller vokser. Men med hell blir det kanskje fortsatt noen blad som holder til en liten middag. (Her satte jeg vel noen hvitløksfedd også vil jeg huske..)

 

To av erteblomsten som vokst godt opp i tre tok jeg vekk stativene fra og la de ned i de tomme kassene ved siden av. De blomstrer fortsatt og noen få får fortsatt gi meg buketter til kjøkkenbordet men samme her, jeg håper det blir noen frø klare til neste års sådd.

I tillegg fikk jeg klippet bringebærsplantene som buret bær. De store gule bringebærsplantene fikk bidra med noen rotskudd som jeg flyttet til venstre om porten. Der var det jo etter hvert ikke lenger noen røde igjen. Så får jeg håpe de tar seg. Hvis det skjer må jeg til neste år sikket gjøre noe med sauenettingen slik at de får en høyere støtte å vokse på. Disse rankene har det med å bli meget kraftige.

 

Ingen kommentarer: