søndag 30. april 2017

Kjøkkenhagen w 17

En dag i kjøkkenhagen igjen. Så her års er det den som virker ta mest tid. Fikk fem sukkerert planter av S. som jeg satte i den lille inneklemte kassen. Fjernet jordbærplanten med de rosa blomstrene. Sparte to små sideplanter som jeg satte ved ‘brønnen’, usikker fremtid på dem altså..

Forrige helg da vi kjøpte settepoteter fikk jeg med meg noen førsådde planter hjem. Da føltes det litt for kaldt fortsatt men nå er de satt (sikkert fortsatt ligg kaldt.. Stangselleri, de siste fire på så brettet, satte jeg i midten av kjøkkenhage. En i midten av hvitløken og tre ved asparges plantene.

I kassen hvor jeg blant annet sått spisskål tidligere satte jeg ner noen isbergsallat og spinat planter. Lurer på om jeg ikke også sådde rødbeter men nå husker jeg ikke. Disse isbergplantene ble ikke noen suksess i fjor, det hadde jeg glemt… men forsøker så får jeg se.

Ikke enkelt å se enda men her har reddik og spinat spirt.. Jeg gikk litt rundt med rødbeter frøene og klarer virkelig ikke lenger å huske hvor. Jeg vet jeg har sått mange.. og jeg vet at jeg gjorde det i kassen her hvor jeg satte stangselleri. Men her spirer og gror også noen av fjorårets løkplanter fra før av. Lurer på om det ikke er hvitløk…

Så i den siste kassen med ‘kål’. Her satte jeg ner grønnkål og noen issallat. Og vet jeg sådde rødbeter. I denne kassen pleier det dessverre også komme opp jordskokk som jeg ikke klarer bli kvitt. Får se da, om det tar seg. De to bakerste kassene her er fuktigere og kaldere enn de andre i kjøkkenhagen, til tross for at jeg bygget dem på toppen av ‘rullsteinsåsen’ som holder opp garasjen..

Et litet forsøk på å binde opp mine, etter plan, espalierte frukt tre blir det og. Nede i kanten hivet jeg ut noen solsikksfrø jeg kjøpt. Men de var så små! Bare en tredjedel av de andre jeg forgror inne. Må være ulike sorter men så små.. Hadde tenkt ha ringblomster og erteblomster og men nå ser jeg at det kan bli meget trangt.. Jeg har satt mer ned her i kanten enn jeg husket. Som to Clematis for eksempel..

2 kommentarer:

Hageidyll i Sonvika sa...

Du har virkelig mange dyrkningskasser. Imponert over at du er så godt igang allerede:-)
Ha en fortsatt fin kvel.
Eirin

Susanne sa...

Det er så dejligt, at vi kan komme i gang med at så og plante ud i urtehaven. Og du har allerede nået meget :-)
Thi hi, hvor jeg kender det. Når vi planter eller sår virker placeringen så logisk og vi tænker, at det kan vi sagtens huske. Men nej, gang på gang glemmer vi. Håber snart at jeg lærer at sætte skilte ved, så jeg kan finde, det jeg havde glemt :-)