mandag 15. april 2013

Grått og trist? Langt ifra..

Ja, jeg vet, bildet er sikkert litt grått og trist men meg gjør det varm om hjertet. Snøen minker endelig. Etter snøen rett før helgen og siden regn på det så begynner jeg merke forskjell. Endelig skymter jeg noe av hagen under all snømasse. Beddet på forsiden er på vei frem!

Snøen begynner bli litt mer porøs og synker sammen her og der. Frosken som jeg forrige uke bare så vidt klarte se har åpnet opp, gir en liten rustete stang så mye varme om dagen?

Fortsatt en del snø altså, midt i april, men nå ser jeg toppen av gjerdet bak syrinene og kanten på snøen begynner tørke opp og krabbe mer innover. Her på hjørnet, forran bambuen, ser jeg første tegn på liv. Hvem kunne trodd det? At Iris kom opp før snødråpene i år?

Ikke det at den synes så veldig godt men den er her midt i bildet. Denne synen fikk meg endelig til å bevege meg lenger inn i hagen, runt hjørnet mot Lunden..

Og ja da, snø, masser av snø men kanten til kassen på venstre side har kommet frem. Og gjerdet ser man jo riktig ordentlig nå.  En liten sving om neste hjørne tar meg mot baksiden. Jo visst har det synket sammen. Jeg ser forskjell!

Espalieret mot trattorian kommer frem. Opphøyde bedd fungerer virkelig, det smelter.. Nå begynner jeg lure på om C. montana (var det ikke det den hette?) kommer skjenke meg en tidlig stor blomstring i år og slik som forrige vår, eller om den atter fryst ner og begynner fra starten igjen..

Men, hei, hva nå? Hva har skjedd med hengeseljen? Hvilken slagside den har fått seg. Håper den ikke er brukket uten bara blitt litt dratt opp av jorden..

En blikk over baksiden får meg pløtslig at snu hodet inn mot veggen..

Kan det være?? Jo,jo… jaaaa! Her kommer det vårløk!

Ikke for jeg tror at disse spinkle tulipanblad skal gi noen blomster i år men de gjør meg lykkelig. Lurer forresten på hvordan det gått med honingsbusken jeg satte her. Er det liv mon tro?

Også kjøkkenhagen begynner langsomt komme frem, ikke mye og kun der hvor jeg måket vekk litt snø for å kunne gi fuglene litt frø..

På langfredagen var jeg ute og skuffet vekk noen kubikkmeter snø fra kjøkkenhagen. Et eller annet sted må jo snøen legges og berget so ble dumpet over kompostene hadde i løpet av vinteren blitt så mye at berget gikk langt inn i kjøkkenhagen.. Nå er jeg glad for innsatsen..

Trappa er framme og litt av kassene og. Her hadde det ellers sikkert fortsatt vært over to meter. Nå er det kun 9 dager igjen til den 24.e, det har liksom vært dagen for potetlegging. Ikke i år, det kan jeg glemme. Men med hell kan jeg kanskje skuffe vekk litt av den resterende snøen da.

For når solen først får tak i en kasse pleier det gå raskt unna. Som regel er det en tunnel under snøen der hvor gangene er. Ser faktisk ut å stemme i år og..

Idag når jeg kom hjem fra jobb og laget middag viste terometeren på kjøkkenvindu 12 + grader. Og det på skyggesiden. Da tærer det bra ute skal jeg si..

Nå skal jeg være borte i tre dager. Håper meget at det minket mye mer når jeg kommer hjem. Ellers så blir det nok en tur ut her med snøskyffelen...

For det er trivelig når man atter kan bevege seg rundt huset på hagegangene og se hva som eventuellt skjer nere på bakken..

Det kan jo være det kommer opp noe grønnt.

Som på forsiden. Pløtslig er der tre grønne prikker bakerst. Toppene av de tujaplantene som står der stikker frem. Det kan jeg ikke huske jeg så i morges..

Så for ordningens skyld, en aldri så liten snørapport igjen. 45 cm!! Ikke lenge siden det var over 60.. det går fremover, jeg begynner tro på våren. I år blir det vel et slikt år at bjørken slår ut samtidig med krokus igjen. Får så være, mitt hagehjerte begynner langsomt tine opp..

10 kommentarer:

Nora sa...

Härliga tider! Här har det regnat och blåst idag och det har gjort susen i trädgården - nu töar det fort! Hoppas din snö snart försvinner också.
Kram!

Bettina Bäck sa...

Ha, ha! Gillar verkligen att du mäter eländet. Det går verkligen fort när värmen börjat äta på snön. :-)

Marit sa...

Ja, endelig så skjer det noe med snøen! Det går den rette veien. Du hadde to grader mer enn her i dag, og det er bra. Kanskje vi blir kvitt snøen på likt? Ha en fin kveld.

Magna sa...

Så bra med dine positive ord. Visst skal våren komme! Og her er det virkelig mye spennende å følge med på.

Snäckskalsdalen. sa...

Ojsan så mycket snö! Här kom våren idag och den var välkommen vill jag lova!
Agneta kram

Anki sa...

Oj... mycket snö fortfarande hos dig, men det ser ut att töa bra ändå... "bara" 45 cm kvar och de försvinner nog snabbt nu när det blivit varmare väder :)
Kram

Hilde sa...

Nå våres det hos deg, Mia :) Så morsomt med tulipanløkene og irisen som titter opp. Og 12+ hørtes nydelig ut!

Et nytt landsbyliv sa...

Nærmer seg :) Godt å se den hvite dynen forsvinne.

Bille sa...

Det går rette veien nå - hold ut!:D Artig hagevandring, du har nesten en egen årstid med snøsmelt med såpass store mengder. Men ja, når snøen først smelter kan det skje fort. Så mye å se fram mot!

Turid sa...

En liten trøst for meg og deg er vel at vi er i samme båt. Mye snø her også, men det minker for hver dag som går. Herlig :)