lørdag 28. april 2018

Hagehelgen

Herlige fridager i hagen kan man aldri få nok av. Frisk luft og bevegelser, helt gratis. Eller kanskje ikke helt, man lar seg friste i blant men i dag var det kun det kun et gress når jeg var ute på årets første tur til hagesenteret etter årets første jordsekker.

I hagen er det fortsatt snø men ikke tro den får ligge i fred. Den blir spadd, hakket og raket ut over for å smelte raskere. Og for at jeg skal kunne finne tilbake til det som er under. Det er skader, det var ikke annet å forvente. Roser og busker er brukket men det er også mye som er gøy å finne tilbake til. Under snøen kommer det opp masser av løker. Utrolig at det kan spire noe i det hele tatt under den hvite massen men det gjør det.

Det er innsamling av hageavfall til uken. Det handler om å få vekk mest mulig av løv, brukne greiner og vissent fra i fjor. Mange sekker er fyllet opp alle rede og vi har fortsatt innsiden av hekken som skal klippes og buntes. Men jeg innrømmer at jeg i løpet av dagen bestemt meg før at jeg skal ha kald kompost i hage igjen. Snegler eller ikke men jeg savner muligheten å tømme hagebøtten i den og siden kunne nyte det mørke gullet etterpå, det gjør så godt å kunne bruke den komposten som mulch i hagen.

Så hva mer. I dag har jeg fått plantet barrotsplantene som kom i posten. I tillegg til staudene jeg bestilte så var det jo også artisjokk. To stykk. Den ene har jeg håp for tar seg, den andre virket mer tveksam men jeg krysser fingrene. Nå satte jeg dem i hver sin liten potte så lenge men jeg vurderer å plante hver i en murerbøtte seinere å ha ute. Kan det kanskje være lurere enn å sette dem rett i jord i kjøkkenhagen? Na, det er fortsatt så kaldt ute at jeg fortsatt har noen uker å bestemme meg på antar jeg.

image

I kjøkkenhagen så har jeg snart lagt ut alle lokkene. Trodde jeg skulle kunne legge mine poteter i dag men det er fortsatt tele i kassene oppdaget jeg. Jeg har i det minste fått ut kalk i alle kasser (om det nå er smart)), burde sikkert gjødsle og før jeg sår. Men i dag har jeg i hvert fall kjøpt reddik og spenat frøer, de kommer snart i jord. Ble med en pose Skonzer rot frø også. Det er tross alt 1. mai til tirsdag. Burde seriøst åpne den esken med frø jeg bestilte hjem over nyttår og.

Ingen kommentarer: