fredag 4. august 2017

En primula foran linsen

På min jakt med kamera for å fange liljer fant jeg denne. En liten Primula capitata ssp mooreana som blomstrer i blått. Så liten at jeg nesten hadde oversett den.. Tenker liksom ikke på primula som august blomster..

Ved siden av er Primula japonica ‘Carminea’

Den blomstret helt i begynnelsen av juli men jeg glemte følge opp med en god bilde. Dette er den eneste jeg tok..

Plantet disse i august i fjor og da skrev jeg:

Til venstre Primula capitata ssp mooreana, (Tofsviva, se.), skal blomstre i juni/juli. Til høyre om denne satte jeg en Etasjeprimula, Primula japonica ‘Carminea’, som skal blomstre med rosa blommor samtidig.

Så ut fra den teksten så kommer vel den blå i hvert fall meget seint.. jeg er uansett glad de kom i år, neste år skal jeg holde bedre øye med dem, om de nå overlever en vinter til..

4 kommentarer:

Furulunden sa...

Flott farge på denne også.
Hilsen Mette
www.furulunden.no

fruens flora sa...


Hei Mia. En har så lett for å overse disse søte små. Nydelige. Det er mange ting som kommer sent i år. Fin helg til deg.
Hilsen Hanne-Lise.

Marit sa...

Så søte de er! Den capitata har jeg hatt, men den var kortlivet her. Fint at den har overlevd hos deg :)

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Gøy når en finner uventede planter i hagen. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg