mandag 24. juli 2017

Ved gjerde i kjøkkenhagen

I fjor fjernet jeg jo hekkplantene ved gjerdet og satte frukt tre i stedet. Disse har enda ikke vokset seg til, ikke heller forventet, slik at de dekker. Derfor er det litt blomster og annet der og. Frøkolbene fra valmue blomst i fjor buntet jeg sammen og henget opp på vaieren hvilket nå resultert i noen kraftige tepper med frøspirer som endelig begynt å blomstre. Dette skal jeg gjøre igjen til høsten, helt klart men da også på flere steder. Får vel bare lage litt mindre buketter ser jeg..

Hmm, ser at epletre er mye gulere i bladene, spørs om det er vann som trenges? Eller næring? Eller begge deler.. Uansett så kommer erteblomstene så langsomt de og, har så vidt begynt å blomstre. Skal jeg ha det neste år og må jeg huske å nype av tuppene i begynnelsen slik at de blir kraftigere. Solsikkene har kommet litt ulikt, noen som denne er ikke helt oppe ved gjerdetoppen enda, andre har nått øverste vaier. Ripsen er knallrøde og store, har nok likt denne sommer og Clematisen her blomstrer. Den burde jeg nok kanskje gjett en litt mer vifteform med hjelp av noen blomsterpinner..

Clematis ‘Hendryetta’

Den andre Clematis planten er ikke like høy men er der. Første blomst har slagit ut men lar seg ikke helt bli med på bilde, det er litt vel trangt her bak poteter og bondebønner.. Men som synes er både den, erteblomst og solsikke omtrent like høye. Solsikken kommer nok bli skikkelig stor! Her er epletre ikke like gult heller..

DSC_0016

Clematis ‘Aromatica

Og ved pæretre så er det mer åpent. Her hadde jeg flyttet rød rips som skulle dekke til. De to så døde ut i begynnelse av sommeren men nå har det kommet litt grønt så til neste år så dekker det nok mer til. Vallmoen klarer seg fint og erteblomstene kommer så langsomt. Solsikkene er blitt tripp trapp tresko tror jeg, stor forskjell i høyde her. Jeg får gi meg til tåls en sommer til tror jeg og vente på mine kordonger, ellers får det bli noen klatrer her og til slutt..

Ellers er ferien slutt for denne gang... Nå føles det atter som om man ikke har tid.. men det er mest vanning som må til akkurat nå – så tørt!! Jeg har begynt JAS klipp av epletre, andre omgang, korter ny tilvekst og drømmer om mye frukt. Men disse tre nye er det ikke mye å klippe på enda. Har forresten sådd litt ny salat og reddiker ved porten i kveld, der hvor det ikke kommer opp mange nye jordskokker.. I det store og hele så er det jo fantastisk i hagen, man nyter.

Ingen kommentarer: