lørdag 22. juli 2017

Harde bud må til

Ja, det er tørt ute. Det regnet hele dagen i går men det var nok ikke riktig regn, det kom ikke mer enn ca 3 mm. Så det ble ikke vått under planter en gang. Men i dag har jeg tatt fatt på bedet mellom rosenhagen og trattorian. Her hadde den store gule aconitum blomstret over og jeg hadde først bare tenkt å grave den opp. Satte tilbake en liten bit av roten så den ikke skal bli så stor.

Før jeg var ferdig hadde jeg fjernet mye av den lille lilla geraniumplanten, G. himalayense ‘Plenum’, som sprer seg så voldsomt i tillegg til den purpurfargete fredløse planten, ikke at den er så vanskelig å dra vekk men det blir røtter igjen, harde slike, som et teppe rett under jorden og de virker kvæle det meste som er.

Det hele ende med hard luking og mye kugjødselkompost som jeg luket ned i jorden. Nå ser det litt mer ‘rent og ryddig’ ut.

Green Wizard har ikke mer enn en stengel i år, den virker som sneglesnadder men jeg fant ikke syndaren. Får forsøke følge litt mer med her tror jeg..

Liljene ser kraftige ut men det er kun en som har knopp. Mellom stenglene var et teppe av disse ugressrøtter. Håper den tar seg nå som jeg fjernet dem. Nå ser det jo nesten tomt ut ved sidene av dem.

Denne rosen trodde jeg var død i våres men det kom et litet skott. Nå har den fått romsligere plass, fjernet noen iris og klippet tilbake noen av plantene ved siden av. Dette rosenskottet har til og med en knopp!

Den lille skogsbräkan som jeg hadde plantet ved hjørnet mot pæretre har jeg flyttet. Der ble den helt borte under en vallmoplantes blader. Håper den trives her også.

Så, nå gjenstår det bare å vanne, vanne og vanne.. Det går litt frem og tilbake med værvarselet, det skal/ skal ikke regne hele starten av neste uke.

2 kommentarer:

fruens flora sa...



Hei Mia. Jeg har tendens til å plante altfor tett. Viktig at plantene får litt rom. Luking, kugjødsel og vann gjør susen. Synderen er ikke lett å finne. Noen av dahliaene er angrepet. Var ute i regnet. Tror du jeg fant noen. Nei. En skulle nesten tro de skjønte at nå kommer hun med saksen. Fortsatt god helg til deg.
Hilsen Hanne-Lise.

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Kjekt med en sånn skikkelig økt inni mellom.
Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg