onsdag 21. juni 2017

Kjøkkenhagen

Nå, når litt over halvparten av juni er passert og vi går mot St Hans så føles kjøkkenhagen ikke helt i ‘vater’. Etter å ha spist noen rabarbrapaier og vi laget saft av det som var forrige uke så gravet jeg opp den rabarbraroten som stått midt blant kassene. Mesteparten ga jeg vekk men to små har jeg satt ved gjerdet i kjøkkenhagen, blant annet der hvor jeg forsøkte plantere rosen tidligere i år.

Så her seint er det ikke enkelt å vite hva som kan sås så jeg satte enda flere margerter bakerst og sådde tre rader ulike salater foran. Så får jeg se da om det spirer. Har fyllet opp med kompost i bunn og blandet med kugjødselkompost. Hadde i kalk og noen så jord jeg fant før jeg toppet med plantejord etter å ha vannet godt gjennom. Litt seint men det går kanskje.

Jorden er viktig. Men hva som feiler denne er jeg ikke sikker på. Bønnene som i hvert fall har spirt har gule blader og salaten jeg sådde i midten kan man så vidt se men den vil liksom ikke helt vokse seg til. Ertene er jo andre omgang jeg satte..

Det samme gjelder andre omgang med gulerøtter. Har følelsen av at de står på stedet hvil i to av kassene. Rødløken er det heller ikke noen futt på.

Andre omgang bønner har kommet opp, alltid noe! Dette er de gule brekkbønnene..

og her de purpurfargete bønnene.. ikke så lett å se men den grønne flekken i nedre venstre hjørne er Meiram, noen frø har kommet men kun med hjerteblad så langt..

Persillen i den andre kassen har også spirt men ikke mye mer..

Nei, jeg får skifte fokus og heller se på det som gått bra, som mine trogne bønnevikke, de blomster og om kvelden sprer seg parfumduften i hagen.

1 kommentar:

Stephanie sa...

I can feel the warmth of your garden already, Mia. Happy gardening edible ^-^