tirsdag 17. mai 2016

Nykjøp og oppussing

Her har det skjedd forandringer siste uken. Vi har fått ordnet med veggen. Men det betyr at jeg måtte ta vekk alt som var der, espalierer og villvin, helt vekk, og ikke skal det tilbake heller er planen. Nå ble det ferdig akkurat til helgen så jeg måtte en tur på gartneri, igjen..

Lyst på noe som dekker veggen må bli busker i stedet. Men hva? Her er det sein ettermiddagsol. Det fikk bli en Rose de Recht til venstre i bildet, til høyre egentlig så navnet passet bra. H6 og 80 cm høyde kan passe bra ved hjørnet. I midten snek det seg ner en blå vallmosøster, klarte ikke la være.. og i motsatt hjørne mot vannet flyttet jeg en rosespirea. Den blir jo ikke så høy men..

Her i andre kassen hvor jeg satte de siste to Heuchera plantene, har jeg også plantet to busker. En bjørkeblad spirea med gule blader, Spirea b. Torgold. Blir kanskje ca 80 cm den også og skal ha fine høstfarger. Får vel vente å se da. Helt i hjørnet mot døren kom det enda en blærespirea. Den blir høy, 2-3 meter, og skal forhåpentligvis en avskjerming og skaper litt ‘vegg’. Liker så godt de mørke bladene. Physocarpus opulifolius ‘Diabolo’. Klarer seg plantene i dette skyggefylle

DSC00629

Så i midten da? Her er det et nytt prosjekt på gang. Veggen skal ikke brukes så noe må jeg finne på.. Får se hva jeg rekker den her uken, er i hvert fall i gang, om ikke annet i hodet.

I dag firer Norge 17 mai så det ble en pause i arbeidet..gratulerer med dagen!

1 kommentar:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Så fine bed. Du er heldig som har en murvegg, syns det er så fint i kominasjon med planter. Ha en fortsatt fin dag,
hilsen Ingeborg