lørdag 7. mai 2016

Kjøkkenhagen w 18

Idag har jeg satt pluggplanter av ulike salatsorter som jeg kom over på et gartneribesøk. Skulle hatt frø, det fantes det ikke der, men pluggplanter var ikke dumt det heller. Seks ulike sorter som kanskje vokser seg til. Frø får jeg kjøpt en annen dag..(plantet i kasse28..)

Fra samme sted fikk jeg med diverse krydderurter. I år har jeg satt noen av dem inntil veggen, blir ikke tomater der i år.. Vannrørene får være med nå også likevel, for det var super å kunne vanne i dypet i stedet i den smale kassen her ved veggen, hvor det ikke regner stort heller. Bak står et stativ jeg fikk med meg hjem i tirsdags, kunne nesten tro det var lagd åt meg, målene passet perfekt. Klarte selvfølgelig ikke la være å trykke ned noen sukkererter bakerst, som skal kunne klatre i stativet, er i hvert fall planen, hvis jeg klarer å holde det fuktig nok.. Noen små ispakkheller mellom og det ser riktig flott ut, synes nå jeg..

Hvem sorter det ble må jeg nok notere bedre en annen gang men det ble både koriander og ulike persiller, estragon, salvie, sitrontimian.. til venstre er ‘curryplanten’ fra i tirsdags..

Fortsatt litt plass igjen.. trenger vanlig timian og dill i hvert fall, og gjerne noe annet. Jeg har jo blant annet noen mejramfrø som jeg aldri fikk sått tidligere i vår..

Rosmarin kjøpte jeg i tirsdags den og. Den siste av tre urter som kom med da var enda en ramsløk. Denne er litt større enn den fra i fjor, som kommer midt i pepparroten. Nå kunne jeg kanskje smake på noen blad, er litt ukjent med denne løken. Bør jeg kanskje heller la den stå i fred? Men et par blader kan vel ikke skade..

Så litt småpikkel. I går fikk jeg hjem en kubikmeter med gartnerjord. Den har jeg brukt til potter og som topping i hagen men mye er igjen. En av de tomme kompostbingene er fyllet opp i vente på blant annet hyppingen av poteter. Seks murebøtter jord gikk ned i det siste tilbygget. (trenger mure kanten nederst, ja ha, ingen sommer uten sement..)

Her skal begge de trekantete kassene bygges om igjen til høsten. Det skal bli to firkantete i stedet men nå er det jo for seint å gjøre noe. Den store har hvitløk og gulerøtter alle rede så det får bli et lappverk i sommer. Noe skal jeg vel kunne få å vokse her og.

Dagens store – potetspirene har kikket opp over jorden (måtte det nå ikke bli for mye frost!)

Aspargis som står under plastikk har vært på middagsbordet i to dager nå. Den som kommer på ‘friland’ begynner komme den og. Litt tynnere men så er den et år yngre og.

3 kommentarer:

Merja sa...

Mycket på gång i köksträdgården! Såg att nya smultron plantorna har knopp idag och salladen är sådd.
Ha en bra vecka!

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Jeg har også fått plukksalat ut, og har sådd en omgang til. Kjekt å begynne i kjøkkenhagen. Lurt med vanningsrør.
Hilsen Ingeborg

Meta sa...


HÄRLIGT! , HÄRLIGT! med potatis och sparris!!! Mums, mums
Kram Mamma