søndag 8. mai 2016

Enda en sommerdag

I dag har vi hatt enda en varm dag, rene sommerdager, naboene går i shorts ute, selv er jeg bare over i knickers enda. Men plaske med vann passer fint. Alle dammer er vasket og frosken på baksiden spytter vann igjen. Nei, fiskene er ikke ute, det er å dra det litt langt. Dammen med stein ved garasjet må vente med pumpe da vi får en maler på besøk. Den pumpen har jeg tenkt forsøke meg med så lenge ved trappa. Dammprosjektet fra i fjor er vasket, mangler bare en lang nok plastslange for å få teste om ‘vanntrappa’ virker som tenkt..

Hva jeg ikke fikk gjort idag heller er å plante alle Heuchera plantene fra igår. Nå står de nyvannet på baksiden og venter. Akkurat nå er vel ikke heller det beste planteværet. For hva jeg har gjort er å vanne i kjøkkenhagen. Det er tørrt under plasten, og hett. Både i går og i dag har dekslene vært av, det går jo ikke i morgen.. hvordan dette ender aner jeg ikke..

Så hva gjorde jeg egentlig i dag. Jeg synes jeg har vært igang hele tiden men har lite å vise til. Det ble en tur ut til Skoger, shoppinglista var ikke lang og jeg klarte holde meg til den, minus det jeg ikke fikk fatt i. Tomater og squashplanter (squash hadde de ikke..) sto faktisk på listen men jeg trodde de skulle få bo en stund i garasjevinduet. Men, de ble plantet ute. Små krukketomatplanter, så nysselige. Så ble det bygget et provisorisk veksthus. Dekslet kom litt lenger opp, over sider med plast. Burde jo fungere?..

Så ble det noen fler potter med timian.. Når jeg ser tilbake så skjønner jeg egentlig ikke hva jeg drevet med i 9 timer ute, men jeg vet jeg har hatt det fantastisk! Tenker ikke bry med om en plante som var snegl spist eller de to liljebillene jeg fant..

I går plantet jeg en ny koriander akkurat ved siden av der jeg hadde en i fjor. Og se, det kommer noen små frøplanter der. Kul om det bli noe av dem.

Nå må jeg langsomt fokusere på resten av hagen, det er så fort gjort å fastne i kjøkkenhagen så her års.

3 kommentarer:

Meta sa...


Vilken växtlighet du har i hagen redan. Det är varmare hos er än hos oss.

Et nytt landsbyliv sa...

Det høres ut til å være en riktig fin hagedag. Det er tiden for å nyte og så på magisk vis skjer det nok litt fiks og ordning allikevel . Nydelig uke til deg.

Anne

Hageidyll i Sonvika sa...

Deilig med varme, men da vokser det fort, nesten for fort!
Heucherane se fine ut, og de tåler heldigvis å stå litt før de kommer i jorda:-)
Ha en fin uke.
Eirin