fredag 19. juni 2015

Viola soroia ‘Freckles’

Jeg synes det ofte pleier være slik at jeg hvert år med en sukk må konstatere at, nei, den klarte ikke vinteren. Stauder jeg satt blir helt enkelt borte og med hell ser jeg hvor den har stått, bare noen brune vissne rester står igjen..

Men så skjer det, noen enstake gang, så kommer pløtslig noe opp av blomsterbeddet som jeg ikke sett på flere år. Som denne violen, Viola soroia ‘Freckles’, den plantet jeg –11 og i –12 var den tilbake. Men siden var det ikke mer. Nå i år er den der igjen. Mulig jeg kanskje oversett den? Eller luket den vekk sammen med den hvite violen ved siden av, i ren glemske?

Jeg må huske på at den er der nå. Men litt mindre og mer spissige blad enn den hvite, Viola odorata blanca.

Så, skal jeg bare la den stå eller forsøke, når den blomstret over, dele og flytte den til en litt mer solrik plass men litt mer svingrom?

GLAD MIDSOMMAR!

1 kommentar:

Merja sa...

Söt luktviol! Hade den i min förra trädgård.
Trevlig fortsättning på helgen!