torsdag 21. mai 2015

Tre squash og kugjødselkompost

Det går mot sluttet av mai, det begynner å grønske skikkelig i hagen og jeg er ferdig med mine påtenkte prosjekt. Nå kommer det sikkert bli fler i løpet av sommeren, men nå, endelig er jeg kommet frem til planting. De tre squashplantene kom med hjem fra gartnerituren i kveld, kugjødselkomposten og så nå har roser og clematis fått en dose.

Så ble det noen planter. Pulsatilla vulgaris, Kubjelle, denne er blålilla. (Fire timer etter hjemkomst er den plantet).

Rosenkrage, Tanacetum coccineum ‘Tiki Rose’, og Steppsalvie, Salvia nemorosa ‘Mainacht’. Plantet i staudetrappa. Ikke helt enkelt for jeg vet at et eller annet sted står en primula der jeg satte rosenkragen, noen lilje og mener jeg.. men jeg fant ikke noe på min vei med liten spade..

Så her på baksiden ble det en ny Hosta ‘Pauls Glory’, den virker litt gulere enn de jeg har og passet godt mot de røde bladen på lønnen. I dagliljekassen ble det en ny i midten foran, Hemerocallis ‘Chicago Blackout’ så med årets to nye er det nå seks i den venstre kassen igjen.

Strengt tatt så var det vel til den her kassen som jeg tullet med i går som skulle ha nye planter. Får helt enkelt ikke til den. Nå rev jeg vekk all rosengeranium som spredet seg som ugress i den sammen med bringebærplanter. Litt gress og annet forsvann i samme sleng. Nå står tredje potta med pilstiklinger ved bakken i stedet men en kan av tegelstein. Ikke helt klar enda da.. Men her satte jeg to nye Heuchera idag. ‘Petite Pearl Fairy’ til venstre, ‘Can Can’ til høyre.

Siste tomrommet etter elefantgresset ble fyllt opp med en Fjellflokk. Polemonium yezoense ‘Purple Rain’. Nå har jeg alle rede en lignende på forsiden tror jeg…

DSC_0024

Som sagt, rosene har fått kugjødselkompost.. men i hjørnet mot steinhaugen står det nå en ny Skeggiris. Iris gemanica ‘Sultans Palace’. Mørkblomstrende. Kan bli spennede å se for i den her er det alle rede en knopp!

Jo da, det finnes fler huller å fylle opp, om ikke annet så kan jeg nok klemme ner noen fler spennende planter hvis jeg finner.. Men etter noen episoder med Alan Titchmarsh har jeg skjønt jeg burde blande litt mer, få litt høyde i bakkant, disse trekanter…

Så i de to hvite plastposene står det busker. Håper de bidrar til litt varierende høyde nå i begynnelsen da staudene enda ikke vokst opp.

Til venstre tenkte jeg meg en Blodrips, Ribes sang. ‘Amore’. Rips høres ikke så alt for spennende ut men med 1,5 meter rød blomstring tidlig på sesongen så ble det den.

Så, selvfølgelig, nå har jeg endelig min sorte Sambucus nigra. ‘Black Lace’. Den har jeg ønsket meg lenge men ikke hatt plass til, eller ikke tatt meg plass til rettere sagt. Fikk jo stikling av Marit men den dog dessverre..

Så har jeg begynt da i hvert fall. Neste ‘trekant’ jeg må finne blir den lengst til venstre. Får tygge litt til på det.. det kommer fler dager… I morgen er også en arbeidsdag men siden er det pinse.

2 kommentarer:

Hageidyll i Sonvika sa...

Du er skikkelik driftig ! Her står fortsatt innkjøpte stauder i ventekassa.
Må få luket "rundt" før vi finner ut hvor de skal plasseres, og så blir det jo stadig noe mer "på vent"
Blodripsen er flott når den blomstrer!
Ha en fin helg :-))

Snäckskalsdalen. sa...

Hej där!
Din trädgård är helt fantastisk och den första bilden var ju så otroligt läcker! Det måste ta hela din tid att sköta om den fina trädgården så att den är så fin!
Agneta kram