mandag 25. mai 2015

Flere nykomlinger bl a

Når man våkner tidlig og ser det er strålende sol ute så er det ikke mange minutter før man står med rumpa i været ut over en bedd. Dagen ble med andre ord lang igjen. Nå er det mest ‘fikkel’ som tar sin tid, ren kos, for det meste er gjort.

Med plastlokkene satt vekk så tar skogen av pinner over. Nå er de siste, bløtlagte erter og bønner nere i jorden. Det er et pussel å finne plass, klart de skal ner!, men på det fleste ‘selvfølgelige’ plasseringer har jeg hatt dem i flere år nå.

Få satt erter her under kirsebærtre betydde at jeg måtte ta vekk frøplantene av akleie, mange.. jeg tilbragte en god del av formiddagen med å prikle ut dem på ulike steder i hagen. Smått og tett…

Et litet regn midt på dagen fikk meg ut på biltur, til mitt klassiske gartneri. Som vanlig ble det mer enn de tre sekker kugjødsel som ble med hjem Men nå tror jeg faktisk at det holder for en stunn. Det begynner bli fullt igjen..

Mer dill, meksikansk estragon og stevia. En ny portulakk og enda en rosmarin.. Så squashplante, enda en, men den er enda ikke plantet. Erteblomst var vel det som fikk meg ut på tur.. ikke plantet den heller..

På terassen, utenfor stuedøra står  det en chili og en paprika!! og venter på varmere tider sammen med alle planter som overvintret inne i boden.

Og så… de miserable nyperosene ved trappa er tatt vekk. I mot muren står nå Louise Bugnet, en kanadisk rose, H6. Håper nå den får så pass lys at den klarer å blomstre.

Akkurat nå ser den ikke stor nok ut, forsvinner nesten ved Astilbene..

Iris ble fjernet og en stor tung stein lagt på plass før jeg kunne plante den andre rosen, Hurdalsrose, den skal få blomstre øverst i staudetrappa. Gleder meg til duften.

Runder jeg nå av med to stauder tror jeg at jeg fått med alt..

Heuchera ‘Berry Smoothie’ ved den gulaktige busken..

Dicentra ‘Ivory hearts’ i hjørnekassa…

Men nå får det holde for nå, klokka er seint… i morgen er en ny dag.

Ingen kommentarer: