mandag 18. mai 2015

Kjøkkenhagen w 20

Etter enda en uke (som mest vært grå og regnete bortsett fra noen dag i langhelgen) så trenger jeg ikke lenger lete etter potetspirene. Nå har de kommet opp og snart må jeg nok ta av dekket. Er risikoen for frostnetter over mån tro?

Redikk bladen er store og jeg ser noe rødt under. Snart så jeg kan begynne høste av dem. De små spirene som kommer mellom er disse lange hvite redikkene jeg sådde. Og sallaten kommer..

.. men den er større her ved rødbetene. Rødbetene burde jeg tynne, det kommer jo gjerne to planter på samme sted. Har begynt så smått men jeg vil nok like vel ha litt mer størrelse først så jeg er helt sikker (blir man det noensinne?) på at jeg tar den rette..

Spinat.. det er et stykke igjen til middagstallerken. Men jeg sådde så lite? Det synes jeg vel hvert år.. Lite spinat, mange redikker. Jeg burde lære meg at jeg skal ha motsatt.. Rosenkålen er det liv i fortsatt..

Mine bondbønner, eller bønnevikke da, er bestandig like takksomme. Ekstra gøy med den vokstkraften om våren. Men her er det også mais, den har spirt. Selve jorden i kassa er ikke alt for bløt men jeg droppet vanning i kveld like vel. Det er fortsatt litt kaldt om natta og jeg regner med at det er nok fukt lenger ner.. Her er det jo ikke akkurat småfrø som skal spire. Eller det spirer småfrø. Krafset rundt litt og la på lokket igjen.. det får holde i første omgang.

Løk, gulerøtter og svartrot. Det går sin gang. Disse er vel foreløpig ikke større enn at det er lenge til dekket blir et problem, eller jo, løken da..

Fort gjort å forveksle svartrot med gress strå. Godt de er sådd i raden og ikke på kors og tvers.. Bitteliten gulerot..

Asparagus.. her kommer det flere kraftige ved siden av..

Mine bønner har ikke vist seg. Til helgen må jeg få satt fler.. men vet enda ikke helt hvor jeg skal få ner dem..

Her i kassen satte jeg jo de kjøpte maisplantene. Bak er det piller erter, dem har det ikke skjedd stort med enda. Men i forkant er det sukker erter, her ser jeg så vidt det er at de er på vei opp nå.. Det ser nesten ut som om frø ugresset er større.

Disse små spirer er romana sallaten som jeg sådde i kassen under kjøkkenvinduet. Her skal jeg jo også forsøke klemme ner noen tomater mellom.. blir nok trangt men jeg satser på at de står godt mot maisen..

Ja, ja, plasten får nok ligge på en uke til i hvert fall, like mye for katter som mot kyla. Men det skal bli deilig når jeg kan ta dem vekk.. Ser jo så mye sjarmigere ut uten.

1 kommentar:

Hageidyll i Sonvika sa...

Herlig å se at det spirer og gror i grønnsakshagen din. Vi ligger nok litt etter der:-(
Vi gjør som deg, håper det snart er slutt på frostnettene. :-))