onsdag 6. mai 2015

Etter to dager regn..

Etter to dager regn og innetid var det nydelig å være ute i hagen igjen. Turen til Skoger ble vellykket for min del. På bilde ser det kanskje ikke så mye ut men det er nok sommerblomster til mine potter ( i hvert fall de jeg tatt ut..). Nye urter ble med til baksiden, så nå finnes det litt av hvert til matlagingen igjen. Dessuten kom det med to busker og et gress til.. men mer om det en annen dag, det ble for seint nå for fotografering..

Før jeg dro av gårde tok jeg en tur rundt ute med kamera. Kubjelle, så søt der den står og blomstrer. Nå har jeg ventet lenge, det føles som en evighet siden den kom opp men det er sikkert bare et par uker..

Pulsatilla vulgaris ‘Papageno’.

Denne plantet jeg i mai i fjor. Ettersom den har klart vinteren så kan jeg ikke utelukke at det kanskje blir noen fler etter hvert. Jeg var litt usikker som vanlig på herdigheten..

Hva som overlever er bestandig like usikkert. I år ser det i hvert fall ikke ut som om det skal bli noe av den lille asterplanten som står foran kubjellen. Det er helt tørr. Men den har vel klart sine ti år og burde ha vært det, tatt stiklinger av eller noe for flere år siden.. Akkurat her ser det faktisk ut som det er mye som ikke kommer, men tvi, tvi, det er fortsatt tidlig..

Jeg får glede meg over denne Kubjelle så lenge, og de blå Scilla, så fine så her års. Nå var noen her for et par uker siden, som ikke helt likte den like godt som meg. Tror ikke det var på grunn av de blå blomstrene men heller bladen som blir igjen..

Men det gjelder jo alle vårløker, krokus og annet og. Tulipaner og påskeliljer er vel de som blir størst og står lengst, bladen altså. Dem får etter hvert dekkes med kompost topping. Når stauder og annet vokser opp etter hvert så synes ikke de små så godt lenger. Jeg håper i hvert fall att tustene med blå blomster med tid og stunder kommer fylle opp hele det lange beddet på forsiden. De blå og andre vårløker altså. Men spørs da om jeg kommer angre meg for siden hvis mitt ønske blir oppfyllt?

1 kommentar:

Maribel sa...

Underbara Backsippan, den färgen var fin, skall skaffa mig några fler i år. Ha det gott / Marika