torsdag 4. september 2014

Litt kveldsarbeid

Pløtslig kom varmen tilbake og regnet uteble, det frister til haging igjen etter noen ukes pause. Nå er det høsting og nyting av det siste som ligger nærmest hjerte, er det slik som på våren at man nyter ekstra av det som blomstrer nå? Men også opprydding er på programmet. Så her års føles alt som en villniss, særlig når man har liten plass..

Seks sorte granittheller forran ytterdørren ga meg seks sjøsteinsheller til overs. En kom direkte i Lunden der hvor jeg manglet en men de andre fant til slutt veien hit til dammen. Jeg har hele sommeren erget meg over den Bambus jeg satte her. Plass tar den og er i veien for den helt store nytelsen i hengekøya. Dessuten, som sagt, følelsen av villniss..

Så vannbaljen forsvant, tegelsteinene og (nå har jeg flere til overs, jippiiee!) og trekassen med bambusen fikk flytte hit, bak epletre i stedet. Skulle jo egentlig bare flytte den og legge to heller ved dammen i stedet men så ble det så rart… før jeg var klar hadde jeg flyttet både iris og skunkkalla. Skunken ble denne gang planter i en tom jordsekk i stedet for murebøtta, den var for stor..

Hit flyttet jeg også den Euphorbia som stått på unntak og ventet på plass (noet år…) Den hadde frøsått seg så de små ble med og..

Noen rotskudd av høstanemonen, den sprer seg voldsomt har jeg inntrykk av. Har alle rede tatt rotskudd og satt på flere andre steder i hagen og. Midt mellom satte jeg ner to liljer, Flora plena, som forhåpentligvis blomstrer i orange neste år igjen..

Litt smått og godt altså og pløtslig var der fullt. Stakk ner noen vårløk jeg gravet opp i løpet av sommeren og, nå som jeg først var igang..

Jeg hadde nok tenkt ta alle sider av dammen men så fikk jeg overtalt mannen til et nytt vårprosjekt neste år, gjelder bare å huske på det!

Tegelsteiner kom godt til bruk mot kanten av kassen, la gå for at den lille beplantingen krympet litt i bredden men so what? I kassen bak har jeg fjernet den ena Stella d’Or og begynt fylle på med litt annet. (mer om det en annen kveld..)

Sommerfuglebusken har tatt seg og blomstrer på ny, Bistorta pryder fortsatt med sine røde ‘flaskekoster’ svevende over.

Når jeg fikk fjernet noen av rotskudden av anemonene oppdaget jeg at den Rhododendron jeg trodd var død etter sommerens tørka har et nytt, friskt skudd. Ett er mer enn intet!

Anemonen ja, høy og blomsterrik! Den suger liksom til seg blikken så pass at jeg nesten glemmer de mer ‘normale’ ved siden av..

Her kommer den mørkere rosa og en fyllt variant nå. Den mørke er også mer blomsterrik enn jeg sett den tidligere.

Hiver jeg sen inn at kaprifolen blomstrer øverst på veggen så kan jeg faktisk ikke si det er så tomt så her års heller..

Na ja, så kan man gå rundt i det uendlige, spise plommer, epler, bringebær blåbær og idag faktisk et pære som lå på bakken. Men jeg har ikke tid til mer, for mye på programmet. Håper neste uke blir like fin.

2 kommentarer:

Lunalei ;-) sa...

Mye som blomstrer hos deg enda - nydelig anemoner! Kaprifoler blomstrer hos meg også, synes de er så frodige og fine. Ønsker meg en duftkaprifol til neste år ☺
Ha en fin kveld.

Meta sa...



Tack för en härlig vandring i er fina hage. Du får plats med mer och mer och den ser så stor ut. hur bär du dig åt. Ja, jag vet. Kram