torsdag 10. juli 2014

Phlomis tuberosa

Dette ser helt klart ut til å være sommeren når alt kommer i blomst, også de stauder som jeg egentlig hadde gjett opp men som jeg sta som jeg er, aldri helt klart å kvitte meg med. Dette er en slik blomst.Løvehale (lejonblomst) tror jeg den kalles i Norge. Ventetiden har ikke vært lenger enn siden 2009 på denne og, tenk at en staude kan trenge seks år før den viser seg!

Men som vanlig er overraskelsen stor, jeg har spart et bildeav plante etiketten og den viser helt klart til en lilla blomst, ikke gul. Men bare det at den blomstrer er i seg selv et under.

Phlomis tuberosa ‘Bronze Flamingo’..

Jeg har forundret følgt den gjennom sommeren. Første june fant jeg pløtslig ut at der var en blomsterstengel, som i midten av juni hadde strukket seg, og det på begge planter i øverst i staudetrappa.

Så for en uke siden så jeg den første lille skymt av blomsten, yes, gul! så i hvert fall slik ut og det stemte jo..

Så begge planter i stuadetrappa blomstrer, den tredje delen som jeg har hatt i beddet ved rosenhagen hadde ikke tegn til blomst så den ble gravet opp for å gi plass til en av de nye rosene. Nå lurer jeg på om den blir plantet, er denne stauden så vakker at jeg vil ha tre?

Ingen kommentarer: