søndag 20. april 2014

Skriblerier..

I disse varme påskedager skjer det mye. Det er til og med skillnad alle rede fra morgentimene til kvelden. En dag gjør mye nå. Disse blomstrer både på baksiden og forsiden. Her på baksiden er de jeg fikk av en hyggelig blogger for noen år siden. På forsiden er det rosa også, men hvordan jeg enn forsøker vil de bare bli hvite på bilde..

En mindre hyggelig syn her bak er denne cypressen. Den flyttet jeg jo på i fjor høst, ser ikke ut som den helt like det. Eller det er vel helst den tidlige vårsolen som gjort sitt? Uansett, nå er den fler år satt tilbake igjen, slik som den ble ved sist flytt. For hvis jeg ser godt etter så er det fortsatt liv helt nederst på den. Er det verdt å spare mer på den nå? Det spørs om jeg ikke forsøker finne noe annet å ha her i midten i stedet…

Ettersom jeg har et slag av influensa den her uken så blir det ikke store innsatsen ute. Men ikke kan man vel tilbringe hele dagen inne i sofaen når det er så fint ute? Jeg tussler rundt i hagen, klipper litt her, fjerner litt der og ser på alt som skjer. Klart jeg ikke klarer helt å la være… som  å sette bondbønner som jeg glemt jeg hadde liggandes. To sorter faktisk. Og når jeg først gjorde de så satte jeg ner mais også, vel vitendes at det ikke var lurt. Men de kommer uansett aldri komme ner i den planlagte såjorden. Kanskje sommeren kan spille meg et spratt og faktisk la dem gro?

For to år siden sådde jeg en masse løkfrøer. Antagelig var jeg litt for ivrig på å se spirer for jeg slengte det meste på våren da inget kommet opp. Noen av frøene satte jeg da i den lille stripen forran en kasse. I fjor oppdaget jeg at det kommet opp noe, men alle rede da var det helt umulig å si hva som stått på den hvite plastikken.. Det er virkelig ikke å rekommendere å bruke slike, i hvert fall ikke hvis man vil huske over et år.. Nå er jeg nysjerrig på hva dette er? Men jeg regner ikke med at det blir noen særlig størrelse på dem i år heller… må altså bare vente… som vanlig…

Disse små striper forran kassene som en gang var til jordbær kan jo brukes til noe annet nå. I fjor stakk jeg ner noen avklipp fra de flettede pilene på forsiden. Og nå, se!, så har den små puser, da må det vel være liv?

Jeg vet det er for tidlig å ta opp dem og potte om dem. Og ikke har jeg en plan for hva jeg skal ha dem til, de er jo ikke så mange heller, så de får stå. Jeg klarer ikke la være å stikke små vedardete stiklinger rundt om i hagen. I høstes tok jeg en del Lavendel og satte i kjøkkenhagen, det har jeg fortsatt med nå. Lagom litet pussel å drive med. Jag stakk ner en god del i rosenhagen også. Er det noe jeg angret på er det vel at jeg fjernet alle lavendel derfra. Den gang tyckte jeg duften ble for intens, er det mulig?!?

Så det siste snøbildet for denne sesong. Regner med at den her klatten er vekk i morgen.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Man kan nesten bare sitte der og se hvordan det gror! Herlige dager!

Marit sa...

Godt at snøen er borte hos deg! Clematisen din ser riktig godt ut :-)

Merja sa...

Det är härligt att se hur det spirar i trädgården olika hörn och rabatter:)
Märker skillnad mot förra våren då mycket dog.
Ha en skön dag!

Hagen i Vest sa...

Det er morro når man nærmest hører det gror i hagen! Håper influensaen har sluppet taket :)