lørdag 6. juli 2013

Oppdatering fra kjøkkenhagen

Nå er det gått et par uker siden sist oppdatering. Tre uker tror jeg. Men her er det fortsatt like misserabelt. Siste uken har jeg vært ute med kalk, granulert kalk som jeg lagt ner i små rekker mellom mine små frøspirer. Jeg har ikke bare glemt gjødselet i våres, det er også mange, mange år siden sist jeg hadde ut kalt. Så, får ser om det hjelper på litt.

I hver fall, jordskokkene klager ikke, bare det at i kassen her skulle det være poteter i år. Jeg mente jeg hadde fjernet hver eneste liten jordskokk knoll, men ha! det hadde jeg altså ikke. Poteten er liten og er tydelig den som taper i kampen i den her kassen.

Den største asparagus stengelen klarte jeg jo knekke tidligere i sommer. Nå kommer det to små nye i stedet. Bakerst er de to spinkle bondebønne stengler. Godt at de er små, for der er det jo ikke noen plass. De små spirene runt kantene er ringblomster, sått veldig seint i juni.

Salladløken er liten og tynn men den er der. Det er mer enn jeg kan si om pasternakkplantene jeg håpet på. Nå har jeg priklet ut litt cos sallat mellom rekkene med løk, og selvfølgelig ringblomster. Fordel å ha kjøpt en stor pakke. Disse kommer nok blomstre seint..

I den lange kassen bakerst lever løken sitt eget liv. En og annen asparagus spire stikker opp og. Persillen er langt fra klar til å plukkes. Og så, selvfølgelig, ringblomster..

Sallaten vokser godt og smaker godt. Disse er de jeg kjøpte og satte ut. Mellom har jeg tynnet ut min sådde cos sallat (det er den jeg priklet rundt om), håper fortsatt på at den salaten og skal blir stor og spisendes. Men sallad løken i disse to kassene vil ikke helt..

Innemellom sjarlottenløken er mine små dill planter.

Erter, trogne pålitlige sukkererter. De vokser kanskje litt vel godt ibland..

Ved sidene av asparagusen vokser de lave bønnene. De ser ut å like seg bedre her enn i kassen der hvor jeg hadde planlagt å ha dem. Sist uke hade jeg ut litt jord langs kantene og, ikke kun kalk. Nå er det ikke så stor rille lenger.

Poteter, so far so good. Jeg tok opp de første potetene i dag for å se hvordan de så ut. De var små og smakte nydelig men jeg burde nok la dem stå både to og tre uker til..

De siste seks asparagusplantene som aldri fant veien til posten (hvorfor føles det som et slik stort tiltak?) havnet nå bak kirsebærtre. Beklager, litt bedre enn å hive dem på komposten .. når jeg gravde fant jeg igjen noen små hvitløk. Men Vedje planter var det ikke. Det ser ikke ut som om et eneste frø hadde spirt.

Reddikene er snart oppspist. Spenat ble det ikke noe av. De få spirer som er igjen ser mest halvdøde ut. Her har jeg priklet cos sallat så det ikke blir seendes helt tomt ut. De små rødbetene stoler jeg ikke på.

Som sagt, erter..

Bondebønner og jordskokk bak, klarer seg godt de og.

Katsuma smaker greit, nå har jeg priklet ut de sist sådde plantene ut. Rødbetene er de små, spinkle nederst i bildet, nærmest kanten.

Ja, sukkererter er det litt over alt.

Mine høye bønner har til slutt spirt men jeg har alle rede gjitt opp, kommer de over de første trinnet i pyramiden før september blir jeg gladelig overrasket. De lave bønnene rundt om liker små åkersnegel barn. Disse små sneglene er jo ikke mer enn noen få millimeter. Ikke helt lette å få fjernet altså, først må en jo få øynene på dem. I midten forresten, vokser en forvillet potet, altså har jeg bommet på en potet og.

Nei, nå høres jeg litt vel klagendes ut. Så ille er det da ikke?

Inntil garasjeveggen har Goji planten vokst voldsomt. Den er sikkert 1 meter høy nå, men ingen blomster å se. Hvor mange år må man vente på det?  Tomatplanten til venstre satt jeg i potten fra starten av, den til høyre har stått i bakken. Nå satte jeg de også over i potta.

DSC_0197

De tre små pottene innholder mine frøsådde chiliplanter. Ny har de fått blomsterknopper, snart har de kanskje fått frukt? Jeg lurer på om jeg skal satse på å gi dem, i hvert fall en plante, litt større potte..

Erteblomster, de fra de tre posene jeg fant, kommer seg de og. På forsiden av huset har de andre jeg satte langt tidligere begynnt blomstre.

Jordmandel, spennend. Den vokser og ser ut å trives. Jeg er riktig nygjerring på hva som er under. Finnes det noe? De tre plantene mot kjøkkenveggen ser ut å trives mye bedre enn den jeg satte i øverste fakket bak garasjeveggen. Den er mye tørrere, spørs om jeg ikke skulle forsøke øke vannmengden..

I det store hele så er det jo faktisk mye spiselig å se frem mot.

Ingen kommentarer: