fredag 19. juli 2013

Dracocephalum ruyschiana, fra staudefrø

Dracocephalum ruyschiana, Drakehovud/ Drakblomma, denne er visst fredet. Men jeg har jo kjøpt frø så det er nok ingen fare. Drakehovud trives tydelig på steppartet tørrmark. Ikke rart den liker seg i rosenhagen da kanskje, særlig nå som det begynner bli så tørrt. Nå har jeg noen til  på andre steder rundt i hagen men de blomstrer ikke. Antagelig kan plasseringen være årsaken. Burde nok kanskje flytte de og til samme sted..

De små, blå leppeformete blomstrene skal ha gjitt blomsten dess navn. Kanskje med litt fantasi kan man se at det ligner drager. Liten er planten, liten og spinkel, så å sette noen fler av dem sammen hadde nok vært lurt. En halvmeters høyde kan sikker også passe godt blandt rosene. Bare det at akkurat nå i den varmen og tørken som er så er det ikke lurt å plante/ flytte om på noen tingen.

Akkurat nå har den fått plassen til en rose som ikke klarte vinteren. Men jeg hadde jo håpet på å få erstattet den rosen .. hm, tåles å tenke på. Når jeg til slutt klarer å få en plante fra frøer jeg bestilt våkner lysten å forsøke igjen. Ser listen over bestillingen var lang den gang. Ikke mange av dem ble til noe så det er litt ekstra gøy når en blomst kommer frem. (Dracocephalum ruyschiana sådde jeg ute høsten 2011.)

Ingen kommentarer: