søndag 16. juni 2013

Oppdatering fra kjøkkenhagen

Jo, noen bringebær er det fortsatt langs gjerdet. Men noen nye skudd har jeg ikke sett enda, så dem er nok ‘drenkt’ under en desimeter ny jord..

Blandt det frodigaste akkurat nå er pottene. Dem har jeg vannet så godt som hver kneld siste to uker, en kanne per kasse. Det har jo nest inntil ikke regnet.

Her er den kraftigeste stengelen på asparagusen knekkt. Misstenker det er jeg som klart det når jeg hølt på med sement i begynnelsen av uken. Men kasser er ellers tragisk tom. Kan ikke helt skjønne at jeg ikke sått noe her, bortsett fra de tre bondebønner som kommer bakerst.

Kassen med pasternakk, tom! så nær som på løken jeg satt. Så av gamle frø er å gamble, helt klart. Neste år får det bli nye innkjøp. Tidligere i uken satte jeg ner noen ringblomstfrø her også så ikke kassen blir ståendes helt tom.

Gamle frø gjelder jo sikkert for skonserot også. Her er det sallat og løk som vokser, roten ser jeg ikke noe av.

I neste kasse kommer faktisk havrerot. Her er det den storbladete persillen som ikke vil i stedet. Slengte ner resten av frøene fra posen nå for noen dager siden like så godt. Som sagt, neste år, nye frø..

Asparaguskassen viser litt ulik resultat. Noen kraftigere noen pjuskigere men de er der, de lever. På sidene har de lave, lilla bønnene jeg ikke klarte la være å plantekommet opp.

Mellom sjarlottenløken kommer faktisk noen små dillplanter. Små, men de er der.

Så kassene med nysådden. Størst er Katsuma plantene, de er fra den første sådden. Men det har spirt mer her nere, bare at de fortsatt er så små. Rødbeter har jeg i hvert fall klart identifisere, og sallat. Langs venstre kant har det begynnt kommer opp erter, de hadde jeg helt glemt. Purren til høyre er inne på tredje året nå. Lar dem stå for jeg er spent på om de orker blomstre en sommer til.

Også her i er det spirt av sådd nummer to. Spinat og reddiker er det, de første redikkene burde jeg snart kunne spise.

Erter, sikkert kort, godt med noe som funker..

De lave bønnene kommer her og men de høye inntil stativet har jeg enda ikke sett noe av.

Kassen med jordskokker… og hvitløk.. og bondebønner… det gror.

I år har jeg husket på pinnar til støtte og. Rett hva det lider er bønnestenglene høye og tunge.

Sukkererter, høyt og lavt og overalt føles det som. Alle har fått stativ nå i hvert fall. Håper nå famlijen spiser opp alle som kommer, for det kommer bli mange..

Mye glede, litt mindre glede, slik er det bestandig, hver sommer, men mest glede. Nå er jeg i hvert fall i stort sett klar med vedlikehold i kjøkkenhagen, det mangler nå bare en ny benk..

5 kommentarer:

Merja sa...

Fint! Mycket ätbart på gång:)
Ha det gott!

Bettina Bäck sa...

Mycket ser ju ut att vara bra på gång. Lite lättare avundsjuk, jag kom igång så sent med min lilla köksodling.

Hilde sa...

Det ser fint ut, så mye spennende du dyrker! Ser ut som du blir selvberget med grønnsaker i sommer :)
Ha en fin dag, Mia.

Et nytt landsbyliv sa...

Kjøkkenhagen din er så flott, selvom noen frø skuffet deg i år. Mye annet igjen å glede seg over :)

Turid sa...

Flott kjøkkenhage :) Jeg blir nok mer og mer begeistret for dyrking av mat. Fint med blomster også, men det er noe spesielt med egendyrket mat.