tirsdag 11. juni 2013

Oj, har det alle rede gått over en uke siden sist!

Hvilket så absolut ikke er så rart for ute har det vært herlig vær. Solen har skinnt hver eneste dag og vi har nesten ikke fått regn. Nå går mye av tiden åt til å vanne kjøkkenhagen, men det er det vel greit å gjøre etter tre regnige somrer føles det faktisk litt gott og. Sol og ikke minst vinden vi har gjør at jorden tørker opp i et jafs. Og da særlig den gartnerjorden jeg hadde på, den har en god del torv i seg så jeg vanner to ganger om dagen nå. Fast nå har frøene fra forrige helg spirt så snart får røttene finne vann lenger ner.

Vedlikehold, det var jo planen for denne sommer. Og det er vel helst det som tatt min tid den siste uken. Kassene er atter en gang ferdigmalt, altså de nye planken og. Nå er alt blått igjen. Regeringen har oljet møbler og jeg har begynnt olje terrasseborden. To strøk, det trenges. Det føles så godt nåt slike ting er gjort.

I helgen som var hengte jeg dobbelvikt over gelendret og begynnte beise rekket på terrassen. Det husker jeg ikke når jeg gjorde sist. Det må være mange år siden. Og dette nå er i siste liten for villvinet som jeg så fornuftig klippte kraftig tilbake i høstes begynner sette ordentlig fart på seg. Skal jeg komme åt planken må jeg få gjort dette nå. Langsiden er i hvert fall klar.

Sement har det også blitt. Seinest nå i kveld. Gangen nærmest hekken er ferdig. En sekk om dagen fikk være passe tempo. Nå håper jeg den er så pass solid at den holder i mange år. Godt å kunne gå barbeint der og nå. Under epletre har jeg støpt en såle tidligere i uken og idag la jeg på plass den to store flisene regeringen kom hjem med. (Bilde når det tørket!) Synes det byr på utfordringer med så pass tynne heller, krever et bedre underlag. Håper nå innerligt jeg gjort det godt nok.

Staurer har også kommet hjem. De første tre var nok litt vel optimistiskt tenkt av herrene som handlet. 1,5 meter er jo ikke nok hvis man skal ha dem et godt stykke ned i bakken. De sist hjemkomne ble 2,5 meter og med slegge i høyste hugg ble de slått ned seint lørdag kveld. Da var det forresten en så fin kveld at jeg og regeringen tok en alldeles for sein (kraftig forsinket) middag ute på trattorian langt etter kl 22. Det var en skikkelig sommerkveld det!

Så, av vedlikehold gjennstår det fortsatt en god del men mye kan også strykes av listen. Malte jo faktisk en bit av grunnmuren og i helgen som var. Der hvor jeg pusset i fjor og aldri fikk på fargen. Nå er veggen hvit og pen. Men, jeg har mer mur å pusse og male. Vegger som skal beises. Vinduer som skal males og. Hagemøbelen i rosenhagen er heller ikke malt enda. Det har å gjøre med at jeg gått tom på blåmaling… Den murte delen av terrassegulvet overlater jeg glatt til mannen, det samme med toppborden på gelendret her oppe. Selv får jeg ta alle smådetaljer i hagen. Kanskje ikke så enkelt å komme åt nå som det vokst seg til..

Godt å vite man ikke blit arbeidsløs! Innemellom har jeg forsøkt dele og flytte noen stauder for å fylle opp hullen i staudebeddet på forsiden. Dette er nok ikke det mest smarte man kan foreta seg i tørkeperioder. Men, jeg har ingen lyst enda å handle noe nytt. Det skal i slik tilfelle være noe veldig spesielt. Jeg har faktisk hatt en bitteliten innkjøpsrunde men mer om det siden. Det ble i hvert fall til noen nye jordbærplanter i den nye kassen jeg laget. Flott,, da har jeg i hvert fall et jordbær at se frem mot.

Ingen kommentarer: