mandag 6. mai 2013

Kjøkkenhagen 13- så notater

Litt stolt over meg selv. Jeg klarte så en god del uten å innhandlet noe nytt, ikke noe annet enn det jeg bestilte fra Impecta rett over nyttår (erter og bønner). Nå ser jeg at jeg egentlig klarer meg med en pose settløk, Sjarlottenløk tror jeg det blir iår.

1. Her venter kassen på bønner, jeg har både høye (sparrisböna/långböna ‘Red Noodle’) og buskete (dvärgböna ‘Purple Queen’) men enda er det for kaldt, i begynnelsen av juni får holde, hvis jeg nå klarer å vente..

2. Hit flyttet jeg knoller fra jordskokken i fjor høst så de håper jeg kommer seg.

3. Satt ert, Spritärta ‘Blauwshokker’, ikke de nye fra i år enda for jeg fant ut jeg hadde nok igjen i den gamle pakken. Hvis de fryser så har jeg nye å gå på.

4. Fyllde opp hele kassen med bonnebønner. (hvor skal jeg få plass med fler??) I år heter sorten ‘A Grano Violetto’. Jeg burde lagt dem i bløt over natten men når jeg satt dem så tidlig så pleier det gå bra likevel. Jorden er jo fortsatt så pass fuktig..

5-8. Jeg fikk gravet ner nesten hele esken med Troll poteter. De var små så jeg satt helt sikkert alldeles for tett, det ble mange i hver kasse. –‘Små poteter gir store poteter igjen’, sa min onkel mens han levde. Ja, får se da.. (Nå har jeg 12 settepoteter som jeg ikke fikk plass med, lurer på om jeg skal forsøke ta dem i noen bøtter, det har jeg ikke prøvd før..)

9. Først sådde jeg en rad med redikker (gamle fra Plantasjen, best før sept 12). Hadde tenkt jeg skulle så en rekke hver uke nå men lysten at så tok overhånd. Så redikken kom i bak kanten, de andre tre ytterkantene fikk bli spinat. En rad med mangold i midten (best før sept 11…) og to rader rødbeter (fjorårets Detroit 2).

10. Her står jo egentlig artisjokken fra forrige sommer, den som aldri ble noe. Jeg tok ikke opp den nå heller for når jeg trekket litt i de få vissne blader som var så satt de utrolig nok fast i bakken. Lurer om det betyr det kan være håp? Så i stedet laget jeg to rader med Komatsuna, en på hver side. Vil egentlig minnes at den japanske spenaten Te-suto ikke smaket helt godt men skal jeg bruke opp gammelt frø så skal jeg! Så ble det en rad med spinat på den ena siden og redikker på den andre, mot gangene altså. Det lar meg få plass til noen lukterter mot kasse 9 og noen stakker bondebønner på motsatt side håper jeg.

11. Her er jo alle de små asparagusplantene fra i fjor. Enda er det ikke noen tegn til liv men jeg er fortsatt i godt håp. På lansiden mot kirsebærtre kommer det opp tre planter som ser misstenklig ut som løpstikke, satte jeg det der altså? I hvert fall så spanderte jeg mine siste små frø av cos sallat mellom disse tre. På motsatt side, mot huset, satte jeg rødbeter. Jätterödbetor står det på posen. Nå aner jeg ikke hvor stort ‘jätte’ blir på rødbeter. ‘Italien Rossa Mammouth’ heter den, det høres voldsomt ut,

12. I denne kassen står jo nå solstikkbusken, Jostabær, og i høstes satte jeg og noen avlegger av jordbær her. Nå sådde jeg frø fra kornblomst, blåklint, her. Disse kjøpte jeg sikkert i fjor eller året før det men glemte dem helt. ‘Black Boy’ heter dem og er helt mørke i fargen.

13. Pasternakk’Dlohu Bily’, mener å ha lest et eller annet sted at holdbarhet på pasternakkfrø ikke er lang, men den posen er da fra fjor vinter, det får gå. Fyllet opp hele kasse med fire rader på tvers.

14. Denne kassen er fortsatt helt urørd. Her skal jeg ha sjarlottenløk bare jeg får kjøpt setteløken.

15. Havrerot, ‘Mammoth Sandwish Island’. Det var ikke mangen frø igjen så det hølt bare til en rad, mot hekken. (skal høstes i okt-nov eller neste vår!)På motsatt side hadde jeg ner noen persillefrø. Her har jeg og plass til disse sjarlottenløkene.

16. Bedre hell med frø Sconzonera, svartroten, den hølt til tre rader.

17. Her er det foreløpig kun asparagusplanten, med eller uten liv.. Tenkte sette ringblomster i den kassen og. Frø er på innkjøpslisten de og.

18. Er kassen med all ulik løk..

19. Ja ha,, jeg skal ju et eller annet sted ha sukker erter men det hadde jeg her i fjor så det går jo ikke. Får finne noe annet..

20. Asparagusen får selskape med bjørnebær. Mulig det blir noen sommerblomster i tillegg..

21. Artisjokken må vel også få noe rundt seg.. Mens jeg sitter her og skriver og roter rundt i frøboksen hitter jeg frøene fra Papaver ‘Black Paeony’, disse kan jeg ha her. Fjoråret er et år jeg ikke husket på noe, det er tydlig.

22. Her har jeg tenkt forsøke meg på tomater. Inntil husveggen tenkte jeg sette jordmandelen jeg har i planteboden. Agurker blir det i hvert fall ikke i år.. Men hvordan var det igjen, sukkererter og tomater, liker de seg sammen? Burde nok heller gå for erter enn tomater når jeg tenker meg om..

Bak kirsebærtre hadde jeg ut de siste frøene fra Vedjeposen. De jeg sådde inne ( i boden) har ikke spirt så jeg forsøker med frilandsådd. Vedje (Isatis tinctoria) bakerst altså. Forran hadde jeg i noen fler frø av kornblomst.

Jeg trenger; Sukker erter, sjarlottenløk, ringblomster og noen tomatplanter. Så nye rosmarinplanter også da. Siden burde kjøkkenhagen være i full drift igjen…mørke solroser og, disse Ruby eller hva de heter..

2 kommentarer:

Nora sa...

Mmmmmm, her blir det mye godt, ja! Jeg sådde litt i helgen som var, det er jo så moro:-)
Lykke til med odlingen din!
Klem!

Jannibele sa...

Ai, ai for en grøde det blir hos deg. Mange deilige og knaskende sorter du har på gang. Lykke til!