onsdag 22. mai 2013

Hva, humler? jo de finnes i hagen

Jeg har følgt med i humleskriveriene og lurt på om jeg sett humler i hagen min eller om det bare er at jeg tror jeg har humler. Har liksom aldri tenkt på at de ikke er her men heller aldri riktig tenkt på at de er her heller.

Men visst er de her, sa mannen, det er jo humler hele tiden. Og akkurat da szumlet to stykk forbi våre hoder på vei til noen blomster. Da var det vel på tiden å hente kameraet da. Min humla som får være modell kalaset på en aurikkel, riktig lenge faktisk, og la seg tålmodig fotograferes.

Hvis jeg nå har humler, har jeg da også mus?? Ja, det har skjedd. Både ute i ganger under snøen i nærheten av fuglekassene. Der kommer det sikkert mye godt ned i løpet av vinteren. Inne i boden har de og vært og kalaset på våre solsikkefrø som fuglene skulle ha. Men der kan nok ikke humler bygge bo? Jeg lurer heller på om de kanskje funnet et overgivet musebo i komposten. Det er kaldkomposter hos meg og mus har jeg hatt der og.

Eller er det en eller annen aptittvekker som jeg har i hagen som trekker den hit? Kuletistel skal jo være riktig snadder. Ikke sprøyter jeg heller, mest av lathet og at det faktisk ikke hjalp stort den gangen for mange år siden som jeg forsøkte spraye mine bladløss på rosene. Nå får det være, her plukkes skadedyren manuelt vekk..

Nå hadde jeg og har fortsatt planer om å bygge ulike insektshotell den her sommeren. Humlebo også. Nergravde litt her og der, muligens med litt ull? Jeg har bare ikke helt funnet den modellen som gjelder enda. Kom gjerne med tips!

Jeg skal klappe meg alt for godt på skulderen for mine humler, ,for det finnes sikkert mange grunner til at de er her. I mitt nabolag finnes mye blomster og annen vegetasjon. Det er ikke mange hager med store plener og tujahekker å se heller. I stort sett alle rundt meg holder hager med bladhekker, frukt tre og blomster. Muligens det er derfor ?

Liza, da har jeg også lagt ut min Humla og slepper denne fri fra fotosession for denne gang.

Men hvor er alle striper på min humle??

9 kommentarer:

Marit sa...

Så vakre humlebilder du har tatt, Mia! Det har vært flere her også, bare det er opphold og ikke regner hele tiden. Men det er godt å se de, for det betyr at det er da noen humler i sving både her og der.

Mariann sa...

Ja, heldigvis er de her fremdeles, humlene. Det finnes jo mange ulike humletyper.
Lekker aurikkel!

Nora sa...

For noen flotte bilder du har tatt!
Klem!

Inger Marie sa...

Så fine humlebilder!
Jeg har også oppdaget at jo..det er humler i min hage også:)
Ha en fin kveld:))

stallnilsen sa...

Så vakre humlebilder, Mia, og Primulaen var skjønn, har aldri hatt hvit primula sjøl .

Fine blider.

Ha en fin kveld.

Lisbeth <:O)

Anki sa...

Så fina bilder på humlan! Jag gillar humlor... de känns hemtrevliga på något vis. Mjuka och mysiga...
Kram

Merja sa...

Åh så fina bilder Mia!!
Gillar bollvivan oxå:)
Ha en bra dag!

Jannibele sa...

Ja, se humlen trives godt hos deg ser jeg:) Fine nærbilder. Ha en fin helg Mia.

Vilt og vakkert sa...

Heisann, flotte humlebilder ;:OD)