mandag 1. april 2013

Snøbrekk, hvor er hopbindningen?

I påskehelgen har solen vært fremme hver eneste dag. Det fikk meg å tenke på mine Rhododendron på en av turene rundt huset. På baksiden, mellom Lunden og Rosenhagen, har jeg jo to gamle Rhododendronbusker som har fått flyttet rundt i hagen de siste 10 åren i hvert fall. Nå har de fått stå i ro noen år og atter fått litt størrelse. Nå skulle jeg måke dem frem litt for når snøen smelter blir den tung..

Med all den snø som vi pleier ha her hver vinter har jeg lært meg at jeg må binde sammen busker og småtre så de ikke brekker i løpet av vinteren. Det trodde jeg at jeg gjort sist høst og. Men disse buskene må jeg ha glemt, ille er det, for selvfølgelig har busken brukket. Toppskuddet er delt i to, sukk. Lurer langsomt på om dette ikke bli nådastøten for den. Ikke har den velat blomstre der den står heller..

Så om noen uker når snøen begynner gi seg (fortsatt optimistisk!), blir det enten til å klippe ner den, eller fjerne hele herligheten.

Lurer på hvos hart en Rhododenron tåler å bli beskuren?

4 kommentarer:

Marit sa...

Så trist med din rhododendron! De tåler faktisk godt beskjæring, for det prøvde jeg ut der jeg bodde før. Med liten plass og store busker, så beskjærte jeg de. De blomstret ikke på noen år, men fikk mange nye skudd. Det var av de gamle store sortene, men jeg har beskåret noen her jeg bor nå også. De er mye mindre men det har gått bra det også. Så det går sikkert bra skal du se.

Nora sa...

Åh, så leit! Vi har også beskåret våre Rhododendron med bra resultat, men det er jo kanskje verre når toppen går av? Jeg tror (bank i bordet) at det har gått ganske bra hva gjelder snöskader hos oss i vinter, men det har kostet meg mange timer i hagen med å riste snö av trär og busker. Men 100% sikker kan jeg jo ikke väre för all snö er borte......
Lykke til med Rhododendronen!
Klem!

Mariann sa...

Kjedelig med snøbrekk. Men Rhododendron tåler godt beskjæring, og kan bryte ganske langt ned på gammel ved. Jeg ville prøvd beskjæring først.
Jammen har vi fått snø her også nå.

Torill sa...

Heisan. Leitt med rododendron som knekker under vekta av snøen. Trøsta er at den tåler heilt flott beskjæring. Kjem igjen med nye krefter. Hos meg har dei berre stått ein sesong utan bløming og då har eg skore bra mykje av. Men når du skriv at den ikkje blømer der den står frå før så kanskje den ikkje trivst der ?
Forrsten litt morsomt at du skreiv om dette i dag. I haust flytta saga eg ned og flytta ein nokså stor rododendron og no ser eg den står med mange flotte grønne skudd. Har på planen og ta bilder og skriva om det i dag. Ha det godt.