torsdag 25. april 2013

Nå skjer det noe..

Etter tre dagers tur igjen ser man virkelig forskjellen hjemme. Mine små Iris Katharine Hodgkin, i staudetrappa er ikke lenger omgjitt av snø og blomstrer som bare det. Godt er det, mener jeg har dem på flere steder men har ikke sett noe av de andre enda.

DSC_0015

Snøen har gått vekk i Lunden og. Her kommer nå krokus sammen med snødråper. Til helgen håper jeg på litt tid til å begynne renske vekk alt det gamle vissne, det ser jo uneklig litt trist ut. Men like vel gleder jeg meg, heller det vissne enn snøen.

Her er faktisk ikke mye igjen.. Jeg skulle jo ikke vise mer snø men nå som det er så lite igjen trenger jeg dokumentere for meg selv, man glemmer så fort..

Noe har skjedd med den andre Rhododendron busken også. Dette er ikke den som brukket, faktisk kan jeg ikke se den her brukket i det hele tatt men halvparten av busken henger med bladen. Begge disse kommer altså få en hard beskjæring snart. Akkurat nå kommer jeg ikke åt kompostene, de er fortsatt dekket med snø.

I rosenhagen kommer det blå Iris. Ikke så mange enda men de som er sjarmerer meg.

Rundt omkring kommer krokus men ingen steder så mye som her. Ønsker meg store tepper med krokus. Spørs om jeg ikke burde la være å grave og flytte på så mye noen år, det er vel antagelig meg selv som sprer dem.

På min lille hagevandring i aften når jeg kom hjem fant jeg julrose i blomst på baksiden og. Disse hadde jeg helt glemt at jeg plantet.

Her bak drev jeg jo mye forrige sommer. Rhododendron her ser ut å ha klart vinteren mye bedre. Men lerktre, er det håp om liv? Den ser så brun og stusselig ut..

Jeg blir virkelig glad for å finne tilbake til hagen igjen. Her bak ved dammen fant jeg også en overraskelse. Kom tidligere i vinter på at jeg glemt ta inn min skunkcalla, men se, den kommer med nye skudd. Kanskje fungerte det like vel med in nergravde bøtte.

Det sorte gresset som jeg ikke husker navnet på var en trivlig gjenoppdagelse og. Håper det vokser seg litt større iår.

Neste uke skriver vi første mai, da er nok helt sikkert hele hagen bar igjen. Nå er tiden da man ver eneste dag kan finne noe nytt på vei opp. Når vinteren holder i seg så lenge som iår er det som om alt skjer over natten.

Usikker som jeg var over min ingengjørkunst kan jeg bare konstatere at dammen på forsiden holder seg i år og, uskadd

7 kommentarer:

Villrose sa...

Jaa! Hjertelig gjensyn med Katharine H. her også!
Det der Rhododendronproblemet er dessverre utbredt i vår. Min største ser slik ut :-(

Bille sa...

Oi, plutselig var nesten all snøen borte! Snakk om stor forskjell på kort tid, nå er det bare å sette igang - nok å gjøre! Gleder meg til å følge med på dine prosjekter i år.

Vivishagerom sa...

Ja, nå er det endelig vår og nå spruter det opp nydelig blomster.
Ei herlig tid vi har nå!

Ønsker deg en fin fredag! Klem

Marit sa...

Det gikk fort, ja! Det er nesten utrolig at snø kan smelte så fort!
Opiophogon et eller annet heter det svarte gresset.

Merja sa...

Så fint det blommar hos dig...trots att du har lite snö kvar. Här har allt försvunnit. Äntligen:)
Trevlig helg!

krepsemor sa...

Herlige vårtegn hos deg, Mia!

Hilde sa...

Så herlig!! Nå er det mye som skjer i hagen din, der er det jo skikkelig vår. De våririsene var nydelige :)

To av mine rhododendron ser akkurat maken ut, er litt bekymret, håper de kommer til å ta seg opp.

Her er det nydelig vær i dag, så nå har jeg tenkt meg ut i hagen og rydde litt :)
Ha en fin lørdag!