torsdag 7. februar 2013

Blommig fredag–min favoritfärg

Min absoluta favoritfärg är ju grönt, det har det varit allra redan sen jag var liten. När alla väninnor fick rosa rum skulle jag ha grönt, och gröna tapeter fick jag av pappa (kanske det hade lite att göra med att han inte gillar rosa?..). Oansett, grönt har hängt med hela livet, jag är helt enkelt svag för grönt. Så därför väljer jag en favoritfärg i trädgården, en klar nummer två, orange. Varm och härlig och en klar kontrast till allt det blåa jag har. Trollius x cultorum ‘Orange Crest’ får vara först ut.

Orangebinka, Erigeron auranticus, denna har jag sått och var så glad i sommar när den äntligen blommade.

Meconopsis cambrica, den får fröså sig hos mig var den vill. Jag tycker allra bäst om den när den väljer sin plats vid mina blåa kassar i köksträdgården. Hos mig är dom orange så klart..

Och den vanliga vallmoblomsten, jag den också ska vara orange..

Till och med Heucheras orangetonade blad passar fint in i hagen.

Så finns det ju liljor i den underbaraste av färger…

och rosor..

Agastache aurantiaca

Lychnis arkwrightii ‘Vesuv’ lever ju verkligen upp till namnet..

Den lilla saffransmuren som jag tycker är så söt är ju också orange..

Burning Oil..

Sensommar med Helenium i rabattarna, praktfullt tycker nu jag..

Jag kunde nog fortsätta länge till..

men jag tror jag har vist hur glad jag blir av orange..

och har jag tur kommer kanske dessa tillbaka till våren..

Flera bidrag hittar du HÄR.

24 kommentarer:

Berit sa...

Vilken underbar färg det är förstår man då man ser dina bilder av den.
Ha en underbar helg!!

Hélena sa...

Vilka härliga blommor och den lilla saffransmuren var helt fantastisk söt.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Nora sa...

Orange är en fantastisk färg tycker jag och du hade verkligen mycket vackra oranga blommor.
Ha en skön fredag!
Kram!

Cika sa...

Underbart vackra färgklickar : )
/Cika

Turid sa...

Åhh, så mange fine orange du har, safranmuren er utrolig fin :)
Ha ei strålende helg.

Marit sa...

Nydelige bilder! Oransje er en spennende farge. Den Lychnisen din var utrolig flott!

Trädgårdstoken sa...

Härliga färgstarka bilder! Jag skrev i en annan kommentar att jag inte har några orangea blommor i min trädgård.Men det är inte riktigt sant. Jag brukar alltid ha ringblommor i köksträdgården. Och det kommer säkert att bli fler... :-)

/Mia

Ninnis sa...

Här serveras ytterligare en favorit färg och så många fina foton på skönheter...=)
Trevlig helg !

Kram Ninni

Sabelhagens Olivlund sa...

Härligt med inslag av eldigt orange i trädgården!! Så söt saffransmuren är.
Trevlig helg.
Kram Maria

Jannibele sa...

Hvilket fargekalas du byr på Mia! Jeg har også valgt orange som min farge, så du traff meg rett i hjertet med dine herligheter. Det første bilder var spesielt fint.Ha en strålende helg!

carinaon sa...

Jättevackra bilder! Orange är en färg jag inte har börjat med i trädgården ännu, men det kommer nog.
Ha en skön helg,
Carina

Ingmarie We sa...

Vad roligt och vanligt med orange som favoritfärg. Härliga foton har du tagit. Liljan är helt underbar och det är rosorna också. Ha en bra helg.

Gunilla sa...

Riktigt fin färg du valt.

En färg som jag inte hittar så ofta bland blommorna.

Superfina bilder.

Trevlig Helg

Vivishagerom sa...

Dette er en varm og god farge! Jeg blir glad av denne fargen, for den minner meg om sola!

Ønsker deg en fin fredagskveld! Klem

Bettina Bäck sa...

Ärligt. Jag svimmar! De tre översta växterna är ju helt fantastiska. Jag måste ha en smörboll. Och den där under, vilken färg. Och vallmon. Näej, all denna upphetsning en fredag, det kan inte var nyttigt!

Veronica sa...

Fattar du att jag blev glad som attan när jag läste om dina favoriter!

Kolla mitt inlägg får du se ;)

Nya ideer fick jag direkt! Klart det ska in en knalligt orange ros!!

Ha en härlig helg!

AnnA sa...

Hej Mia! Vilka under bäras trädgårds bilder du visar! Trevlig Helg! Hälsn AnnA

Anonym sa...

Jeg kan bestemt også godt lide orange. Solbrud (Helenium) er én af mine favoritstauder. Dejlige billeder du viser.

krepsemor sa...

Jeg er så enig med deg, Mia! Grønt er en nydelig farge, og den er også min yndlingfarge! Sønnene mine er veldig klar over det, he-he!
Hva er vel blomster uten den grønne bakgrunnen, da ble det nok for mye av det gode. Det grønne er med og roer det hele ned på en måte!
Orange er en varm og flott farge, og jammen har jeg en del av det også!
God helg til deg!

Mias Trädgård sa...

Läckra kombinationer! Ja, orange är en härlig färg när man lyckas kombinera den rätt! Den Lychnisen har jag inte sett förut - urläcker! Ha en fin helg! :) Mia

Leena sa...

Tänk så många olika nyanser av orange det finns! Och så många vackra orange blommor du visar! Det är som du säger, man blir glad av orange. Det är en färg med attityd.

Meta sa...

Vilken häftig färg på rosorna de aprikosa och nästan orange.Den skulle jag vilja ha.
vackert med aprikos och orange i trädgården är det i alla fall.
Ha en fin helg
Kram Meta

Livet på solsidan sa...

Ju fler Blommig fredag inlägg jag läser desto fler favoritfärger får jag. För kan man annat än gilla dina eldiga blommor? Nä, det kan man inte :)

Trevlig helg!
Tamara

Alice´s Eventyrland sa...

Dejlige billeder! Man bliver så glad af orange :) Jeg har også et par roser i varm orange.
Ha en dejlig søndag.