lørdag 1. desember 2012

Dagens gøyale prosjekt..

En ny scanner har funnet veien inn i huset her og da måtte jeg jo forsøke få over noen bilder tatt i august 96, første sommeren her i huset og jeg med et nyoppvaket interresse for hage.. Slik så det altså ut ved Lunden (og staudetrappa) den gang…

Tidligere på sommeren det året, na ja, så mye tidligere kan det jo ikke vart for vi flyttet inn i sluttet av juni…, så det slik ut ved den garasjenerfarten. Et styggt regnvær hadde tettet sluket opp ved veien og vannmassene flyttet mye av pukken ner i hagen (og inn i byggnadene!!), derav bilder kanskje..

Nå er dette jo 16 år siden men det skjedde hele to ganger til før noen rettet opp problemet ved veien, nå har vi klart oss i ti år uten den missødelsen, takk og pris for det. Bare for å ha nevnt det blir det som en liten sunamibølge som ikke den dørterskel i verden klarer stå emot…

Den første sommeren forsøkte jeg tappert også forsere meg gjennom forvokste buskfuru på fremsiden. Her er alle rede mange av dem tatt vekk. Noen år seinere sto jeg og svigermor med spett og forsøkte få opp de siste før vi plantet hekk. Må smile litt da, for nå husker jeg på kanten som var lagd av kantheller mot steinene. De ser jo ikke helt ulik ut den planken jeg lagt i sommer…

Det borteste hjørnet av baksiden, der hvor jeg idag har kjøkkenhagen.. Her er det plantet noen bringebær og de solbær/ rips som jeg flyttet fra plasseringen under epletre. Helt bakerst skjymter jeg kompostbingen, det måtte jeg jo så klart ha en helt fra begynnelsen av..

Her på baksiden er det sådd nytt gress, den tomme jorden viser hvor bærbuskene var før jeg flyttet dem.. Og helt bakerst, bak tørkevinda, ser man det store gamle epletre..

Under epletre har jeg laget en liten sandkasse til huset små gutter og steinrøyset, ja her ser man hva det kamuflerer, brønn er jo ikke helt tildekket her enda. Pussig, jeg ville minnes der var et rør fra brønn inntil huset med det var visst feil.. Nivåforskjellen som ble på baksiden har jeg alle rede utnyttet til en liten bed ser jeg. Her gikk nemlig plen så høyt at brønn kom frem først når jeg begynnte grave for å få en flat yte til sandkassa..

Den sommeren var det vel egentlig ikke hagen som sto mest i fokus, her er gullungene i bassenget vi satte der hvor Lunden er nå. Seinsommeren 96 ble var og god, husker at første tiden etter midsommer var en sur og kaldt historia men siden ble det bedre, ikke rart det nysådde gresset ser så tørrt ut..

En liten nostalgitripp ble det, men nå må jeg begynne med middagen skal vi ikke sulte ihjel.

4 kommentarer:

Marit sa...

Koselig med sånne tilbakeblikk! Ja, det har skjedd mye hos deg på 16 år, det er helt sikkert. Hygg deg med middagen, og ha en fin kveld!

Nora sa...

Snakk om forskjell! Så moro å ha gamle bilder og se tilbake på. Jamen har du fått mye gjort og så mye finere dere har det nå!
Smaklig måltid!
Klem!

Åshild sa...

Så artig med de gamle bildene.

Laila sa...

Hej Mia och välkommen som följare av min blogg!
Alltid intressant att dokumentera och kunna följa utvecklingen i trädgården! Det har jag själv varit dålig på.
Ha det gott!/Laila