mandag 5. november 2012

Høsten, tid for oppdateringer og oppsummeringer.. og tvivel..

En gang i verden, for lenge, lenge siden.. hadde jeg noen eviggrønne planter rett utenfor døren. Det var innen Pergolaen ble bygget. Etter det har jeg drevet og flyttet rundt på et par av dem, uten å finne ‘riktig’ plass. Dette er en av dem. Aner ikke om det er en Tuja eller cypress, ikke heller hvor pass stor den kommer bli. Etter all flytting den ble utsatt for har den forhold seg relativ liten og letthåndterlig. Men så, når jeg begynnte prosjektt baksiden for noen år siden, satte jeg den lille planten her i surjordsbeddet. Da var den ikke stor. Hverken denne eller den kryptujaen jeg satte i det andre hjørnet.

Nå ser den ikke så liten ut lenger. Et par, tre regntunge somrer har visst gjort sitt for voksten. Og sikkert det at den fått være i fred og.. Nå begynner den overta beddet.

Trangt er vel en fellesnevner i hagen, så og her. I denne lille kassen (60x120 cm) har jeg altså satt tre Rhododenron, en kryptuja og denne. Og som kronen på verket en lerk bakerst. Akkurat nå som jeg buntet dem sammen for vinteren ser det kanskje ikke fullt så ille ut, også med tanke på at høstanemoner og andre stauder vissnet vekk, men neste år spørs det..

Tar gjerne mot forslag om hva dette kan tenkes være. Jeg trenger å vite litt mer om hvor pass stor den egentlig har tenkt å bli.. Kryptujaen klippes tilbake til passe størrelse i det andre hjørnet, men her kan jeg jo også bare konstatere at den lille grein fra den som jeg satte ner i dette hjørnet har tatt seg den og. Hvis jeg nå enda hadde hatt en større hage!

Nå som jeg først rettet fokuset mot dette beddet kan jeg jo til min glede konstatere at Rhododendron yakushimanum ‘Lumina Rubin’ klarte flyttet godt tidligere i somres, når jeg flyttet frem den for å gi plass åt Rhododendron yakushimanum ‘Millennium Gold’ som skulle overta plassen. (Hvorfor jeg skulle foreta den flyttet kan jeg jo lure på for begge blir jo like store…). Så i hvert fall; ‘Lumina Rubin’ har fortsatt blomsterknopper i behold, jippie!

(optimistisk i juni…)

Enkelt å skjønne hvorfor jeg følte meg så truffet når jeg leste innlegget til Nora HER… Na ja, den tid. den sorg, det går kanskje en sommer til…

(tvivel i oktober..)

…eller ??….

5 kommentarer:

Nora sa...

Trangt om plassen kjenner jeg igjen ja:-)

Jeg synes dette ligner på noen av de buskene vi tok vekk hos oss, men om det var cypress eller thuja skal jeg la väre usagt. Jeg er ikke flink med busker:-( Den ene vi tok vekk var gigantisk. Ikke så höj, men VID. Sikkert tre meter eller noe i omkrets og stammen var sikkert 15 cm tykk. Hörer til saken at den ble plantet for minst 40 år siden (ifölge naboen). Dette ikke sagt for å skremme deg på noen måte, det finnes sikkert mange slags cypresser/thujaer.

I ditt bed er jo alt fint og da er det vanskeligere å gjöre noe med det hvis man ikke har luker noen annen plass.

Du får tenke på det under vinteren så kommer du sikkert på noe lurt:-)

Og er det ikke deilig med knopper på Rhododendron? De gir liksom håp om vår synes jeg!

Klem!

Gunilla sa...

Vilken härlig grönska.

Kryp tujan blir riktigt omfångsrik om du inte klipper den. Jag har en som är ca 2 x 2 m . Den är ungefär 10 år gammal.
Tujan/Cypressen vet jag inte. Det finns ju så många sorter. Här hos oss så klarar inte cypresserna sig ute på vintern.
Häng lärken är så otroligt läcker.

Det är ju hopp om vår när rhododendronen har knoppar.


Det är ju tur att växterna går att flytta. Vi har flyttat två barrväxter i höst som växte och blev för stora så nu har de fått en bra plats där de kan växa fritt.


Ha det gott

Vivishagerom sa...

Det virker i allefall at den vintergrønne har funnet sin plass. Den var da virkelig frodig og fin i fargen.

Kanskje det hjelper med litt flytting nå og da ;)

Klem Vivi

Marit sa...

Jeg er nesten sikker på at det er en cypress. De har overhengende toppskudd, det har ikke thuja. Jeg hadde 17 år en minimalistisk rekkehushage, så jeg vet alt om trangbodde hager ;-) Jeg forstår deg så godt at du vil ha alt mulig, så du planter ned alt på en bitteliten plass. Det gjorde jeg også. Plutselig en dag fikk jeg nok og ville ha en større tomt... ;-))

Bille sa...

Hei, jeg kan ikke noe om dette, men tenkte Cypress da jeg så bildet. Men det finnes jo mange. Kanskje hagestenteret hvor du kjøpte den vet (evt vet de hva det ikke kan være).

Kjenner i alle fall til dette med tvil og usikkerhet, særlig når man planter noe av litt størrelse er det jo ikke bare bare å flytte det rundt i hagen.