søndag 4. november 2012

Clematis i Pergolan..

Clematis viticella ‘Tuczka’, reklamasjonsplanten fra Tyskland, havnet også den i Pergolan. Ikke for at den velat blomstre iår men den vokste seg kraftigere så det er håp for neste års blomstring.

Clematis ‘Miss bateman’, som ikke blomstret i fjor men som ikke heller frøs tilbake i vinter, fyllet raskt opp hele hjørnet av pergolan med sine hvite blomster i begynnelsen av Juni. Nå i høst har jeg forsøkt å dra rankene mer over mot kortsiden av pergolan og håper innerligt at jeg ikke klarte brekke for mange av dem.

Tett i tett med knopp viste det seg å bli og blomstringen varte lenge. Ut hele juni fyllet den Pergolan med hvite blomster.

Må så være at det er mange Clematis i Pergolan men neste blomstring drøyde til midten av Juli. Da kommer viticellablomstrene. Nå har jeg ikke helt oversikt over navnen. Mot sluttet av Juli er Pergolan dekket av de lille og purpur røde blomastrene. På hjørnet mot staudetrappa er det en mer lysrosa Clematis, men jeg tror alle tre er Viticella.

Så i begynnelsen av august dykker denne lysrose Clematis opp. Det skulle jo kunnet være C. Eetika som jeg plantet i fjor med fargen stemmer ikke. Nesten så jeg lurer på en feilmerking. Eetika er jo rød… plasseringen stemmer med mine notater.

Som siste mann ut kommer Clematis ‘Jack Mani’ som blomstret helt fra sluttet av august frem til frosten kom. Så 7 stykk, kan det stemme?

Clematis på forsiden 2 stk

Clematis i Rosenhagen  9 stk

Clematis i Lunden  12 stk

Clematis på baksiden 7 stk

Clematis ved Trattorian 7 stk

Clematis ved trappa 5 stk

3 kommentarer:

Nora sa...

Så flott! Nå fikk jeg også lyst på en pergola med Klematis i!
Ha en fin söndagskveld!

Marit sa...

Din pergola er så fin med masse klematis i! Jeg vil ha sånn også... ;-))

krepsemor sa...

Nydelig, simpelthen nydelig! Jeg må tigge og be om en pergola, jeg også :)