torsdag 22. november 2012

Blommig fredag – Ett tips

Et tips som jeg gjerne vil dele med meg av igjen er bærbusker i hagen. Det finnes ikke hos meg, busker altså, min hage er alldeles for liten. Dette til tross plukker jeg mange liter bær hver sommer. Solbær (svarta vinbär) for eksempel kan man fint bruke som hekk. Støttet opp mot netting trenger ikke pisken være så kraftig, den brekker uansett ikke av snø, men den bærer kraftig. Fordelen er også at bær synes å bli større og helt klart blir de solmodne langt før naboenes bærbusker.

Rundt hele kjøkkenhagen har jeg slike pisker som hekk. Jeg har helt enkelt stukket en grein ner i bakken som slagit rot. Hvert år, etter bærhøsting, skjærer jeg tilbake den grein som buret bær og lar en pisk per plante bli igjen. Utover sommeren etter blir hekken tettere og grønn. Stolpene som holder nettingen opp får fungere som støtte til andre bærsorter, her har jeg rips (röda vinbar) og stikkelsbær (krusbär). Stikkelsbær har den fordelen at den er så mye lettere å plukke også når man holder den med en stamme, en kordong.

Bær kan vokse mot espalier som kordonger, da tar den ikke store plassen. Rips kan man klippe godt tilbake på nyveksten da den gir bær også på gammel ved. Akkurat denne hvite ripsen er formet som en trearmet kordong. Da har jeg spart tre greiner på en plante, som jeg siden har bundet opp mot epalieret og klippet all nyvekst tilbake. Resultatet blir søte, store, solmodne bær, og mange av dem etter hvert som åren går.

Disse to enarmet kordong deler på plassen ved dette espalieret. Akkurat disse to er ikke mer enn noen få år, etter hvert kommer de dekke hele stativet. Jeg personlig synes dessuten at denne måten å plante bærbusker på er nok så sjarmerende, skaper høyde og spenning til kjøkkenhagen.

Er du interresert kan man lese mer om dette i hagebøker. Mine kordonger har jeg skrevet om blant annet HER, HER og HER. Mange ganger tror man at det ikke er plass til bærbusker i en liten hagen, de blir så store. Men som sagt, med en saks og litt fantasi kan man få mange, mange, mange.

Denne toarmete kordongen har bortemot ti år på nakken og er over to meter høy. Og nok finnes det godt om bær på disse 20x60 cm bakke..

Bland rosor och bladlöss har hver uke et nytt tema på Blommig Fredag, det er bare å bli med.

30 kommentarer:

Åsa Trädgårderaren sa...

Jättebra tips. Vilken inspiration jag fick! Tack för det.

Åshild sa...

Jeg tror ikke det er så mange som er klar over dette - ikke jeg heller før du fortalte det. Smart.

Hélena sa...

Så bra tips! Ska plantera bärbuskar nästa säsong och ska komma ihåg dina tips.
Ha en härlig helg!
Kram Hélena

Marit sa...

Du har så mye spennende i din hage! Utrolig at du får plass til så mye på så liten plass. Men når en ser hvordan du så smart har gjort det er det virkelig imponerende.

Anette i Huskvarna sa...

Så snyggt det var med bärbuskarna vid spaljéer! Det är kul att kunna plocka av egenodlade bär. /Anette

Berit sa...

så smart tips!!
Ha en underbar helg!!

Nora sa...

Du er helt utrolig flink til å se mulighetene og ikke problemene med å ha plassmangel! Kjempebra tips!
Ha en fin fredag! Klem

IreneL sa...

Bra tips!
Ha en fin helg!

Gunilla sa...

Vilket fint tips och jag gillar verkligen den blå färgen.

Trevlig helg

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Dette er helt toppers, Mia. Har ingen bærbusker, bare en forvillet rips som gror som den vil oppover en påle under verandaen! Den skal jeg jammen begynne å klippe!
Go´hælj ;:OD)

Vilt og vakkert sa...

PS ... kom på at mitt bærtips faktisk tar enda mindre plass ;:OD) DS

Anita sa...

Vilket bra tips och så vackert med de röda vinbären mot den blå spaljen. Jag har också en liten trädgård men längtar efter åtminstone en bärbuske. Det här är ett tips jag definitivt ska ta med mig.

Ha en trevlig helg!

November- symra sa...

Takk for at du vil hjelpe meg. Jeg er akkurat på jobb , skal sende en mail når jeg har fri.

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilket bra tips! Jag har flera svarta vinbärsbuskar som jag skulle kunna göra liknande med:).
Ha en fin helg.
Kram Maria

Vivishagerom sa...

Jeg har ikke bærbusker i hagen, men har tilgang til bær. Takk for flotte tips!

Ønsker deg en fin fredagskveld! Klem

Ingmarie We sa...

Fina trädgårdstips!Jg har löst mina utrymmesproblem genom att plantera litet bärbuskar på grönområdet utanför mitt hus. Ha en skön helg.

Suss o Kai sa...

Smart och snyggt Kram Suss

Bettina Bäck sa...

Underbart tips! Jag har aldrig hört talas (eller tänkt på) vinbär som en slags häck förut. Så smart och vackert. :-)

Ranunkel i rabatten sa...

Så smart att bygga häck av bärbuskar! Ha en bra helg.

Livet på solsidan sa...

Vilket bra tips. Det ska jag (försöka) komma ihåg. Och så fint det är med blå stolpar till allt det gröna. För att inte tala om hur fint det är mot de röda bären!

Önskar dig en härlig helg!

Lisa sa...

Superbra tips !!! Skulle gärna dela med mig av det till mina kunder till sommaren, är det ok om jag lånar någon av dina bilder och visar kunderna ? Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård

Vivian Tisting sa...

Underbart tips, nu kan jag kanske också ha lite mer bärodling.
Ha en skön helg
Vivan

Nora sa...

Hei Mia!
Ja, du kan väre med i STA fra Norge også. Kanskje ikke så lett å väre med på aktivitetene da, men du får bladet Trädgårdsamatören 4 ggr/år og du får tilgang til frölisten.
Kan tenke meg at det kan väre noe for deg som er svensk i Norge, alltid moro å ha kontakt med hjemlandet....litt derfor jeg koser meg med norske hageblogger og hagegal også:-)
Klem!

Lena/isklockan sa...

Låter onekligen intressant.

Kram

Inger sa...

Vilket jättebra tips, tack!
Kram

Elin sa...

Så smart! Jeg har en liten hage, så skal jammen tenke på om jeg kan få til noen smale bærhekker.
God helg!

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Jätte smart tips och vad fina bären ser ut när dom får mer ljus på sig!
Trevlig helg på dig!

carinaon sa...

Vilka fina bilder! Det ser verkligen jättetrevligt ut, och bären blir lättare att komma åt också.
Kram Carina

Garden of Sense sa...

Tack så hemskt mycket för tipset och hjälpen med mitt bloggproblem!

Ditt tips om bärbuskarna var verkligen inspirerade!

Ha det fint//Laila

Susanne sa...

Hvor er det en god idé og det skal jeg helt sikkert prøve af. Tusind tak for tippet :-)