søndag 28. oktober 2012

Seinhøst i kjøkkenhagen..

Det må ryddes og planlegges, om et halvt år er det dags for en ny sesong igjen. Den må begynne med reparasjon av kasser. De første plank som jeg bygget kasser av har mørknet. Men det er ikke ille at de hållit så pass lenge. De bygget jeg jo helt tilbake i 2004. Man får vel ikke begjære mer ville jeg tro.

I år ble det i stedet bygget en kasse til jordbæren bakerst mot garasjen. Noen av sementkantene fikk også et lager sement slik at de ble høyere. Kan med glede i hvert fall konstatere at to av de tre rabarbrarøttene vokset seg store. Til neste år burde jeg kunne høste litt fra dem igjen.

I hvert fall, høst i hagen… I denne kassen har jeg satt ner jordskokker, på tide å flytte dem til et nytt sted i hagen. Vekslebruk krever litt ommøblering. Jordbæren lar jeg like vel stå et år til så får jeg se…

Artisjokken får stå igjen til våren. Nå har jeg liten tro på overvintring men jeg har ikke hjerte å grave dem opp uten kamp. Lurer på om jeg skal dekke dem med litt løv fra hekken nå som frosten har laget litt tæla i bakken… eller dekke med fiberduk… eller begge deler…

Ellers er det meste ryddet. Asparagusen får stå slik den er. Går det så går det.. Nå får vinteren komme å gjøre sitt. Kjøkkenhagen 2012 har ikke vært så aller verst, men nok kunne den vært bedre. Skal en skylle på været?

Den største forandring ellers er vel gangene som kom på plass til slutt, og det var jo målet for sommeren. Irriterer meg bare at jeg ikke fikset kassene tidligere i høst, men… som sagt, litt skal vel gjøres i vår også.

Urtene får stå der hvor de er, klipper ikke ner dem heller. Ikke alle er herdige men det hjelper i hvert fall å gi dem et dekke av sine egne plantedeler. Den hender seg de overrasker.

Så, så veldig mye mer får jeg ikke gjort i år. Nå får det stå seg til. Snart kan jeg jo begynne panlegge neste års grønnsaker. Lurer på hva det blir til ?

5 kommentarer:

Hilde sa...

Stilig espalier på det siste bildet :)

Du har en fin og innholdsrik kjøkkenhage, Mia. Litt vemodig når alle kasser er tomme, men snart begynner moroa med å planlegge neste sesong :)

Marit sa...

Du har virkelig mange kasser å dyrke i! Det sees best nå på høsten skjønner jeg ;-)

Du kommer sikkert til å finne mange spennende frø for neste års dyrking. Ha en fin kveld!

Elin sa...

Det var mange plantekasser! Er nok moro når de er fulle av liv. Lykke til med forberedelser til neste sesong:)

Ninja sa...

Det var många odlingar det...

Gunilla sa...

Där ryms det riktigt mycket grönsaker och vilka fina och dekorativa spaljer du har .

Jag gillar din blåa färg så snyggt.

Ha det gott