lørdag 18. august 2012

Jungel–kjøkkenhagen- i midten av august

Ikke rart det føles som en jungel når det første som møter meg er disse jordskokkene. Så ble det noe av røttene jeg la ner, jeg som var så urolig. Om det er knoller under også er da litt for tidlig å si noe om..

Frodig vekst på erter, den ganske våte sommeren har sikker vart nyttig. Men nå er det tørrt. Tørrt og klart for innhøsting. Her vokser både purpurfarget og grønne erter. Sukkerertene er ikke like kraftige (dårligt bilde i skyggen) men de er fullt av belger.

Det nye bjørnebæret er plantet ner i kassen. To lange stengler fra planten i hjørnet av bringebærhekken stikker også opp. Jeg fjernet ikke ripskordongen som sitter mot espalieret, tenker kassen er stor nok for begges røtter (håper jeg i hver fall..). Potetene jeg satte her i gav ikke mange knoller, ikke hvitløken heller. Og dillen, den var så små strå at de forsvant når jeg gravde.

jungel…. men fullt så ille er det ikke, bakerst her hvor alle erter, bønner og bondbøner er føles det slik kanskje men bortest i hjørnet mot garasjen har potetblasten vissnet, hvorfor? den låg helt tørr en dag ner mot bakken så jeg klippet den vekk, kvar stå bondbønnene alene og troner. Jeg lurer på om det helt enkelt ble litt tørrt hår jeg hadde på all den gartnerjorden fra Lindum. Men til neste år gjør den godt, nå som jorden blir blandet når jeg graver etter poteter. Det er skikkelig store her, som knyttnæver. Bondebønnene er forresten høsteklare, dem skal jeg ha til middag idag, mums.

Blodamarant, gulerøtter og sallat…

Ikke mye plass til purren her, men vi spiser de tynne stenglene og, smaken kan jeg ikke utsette noe på. Cossalaten er verklig god, og kraftig. Squash vokser, ny zeelandsk spenat tar over der den står. Lurer på om ikke både blodamarant og spenat havner i jergrytan, jeg forsøker farge ull…

Kassen der inget ville vokse.. Etter et lager med sållet kompost ble det visst fart, det eller juli og regn. Her er både palsternakk, plukksallat, cossalat og amaranter i en skjønn forrening. Men også svartrot og havrerot som jeg ikke trodde ville gro.

Og her mamma, min eneste dillspire som har blitt litt kraftig. Når jeg fjernet alt det store fra fjorårets persille kom denne frem. Og rødbetene som forsvinner under squashen. Etter eller annet sted under de store bladene er også artisjokken, noen blad men tistelblomsten har jeg gjett opp.

Og det samme med asparagusen, det er vel helst bladpersillen som overtar plassen. Og det gjør den på flere steder, hvor tok agurken veien?

Ah, dette blir langt, kunne fortsatt en evighet føles det som….

2 kommentarer:

stallnilsen sa...

Oi... litt v en kjøkkenhage du har der, kjempemasse god saker.

Ha ei fin helg,

hilsen Lisbeth ;)

Mariann sa...

Så mye flott som vokser i kjøkkenhagen hos deg! Sukkererter må jeg har til neste år. De er så gode, både rå og lettkokt.
Prydbønnene dine er vakre, og i tillegg gode å spise.
Ha en fin lørdag!