mandag 20. august 2012

Er det clemtisår i år?

Det må nesten være det for mine Clematis vokser så de knaker i Pergolan, Lunden og espalierene ellers. Også de som jeg hittils ikke sett så mye av vokser, om ikke så overdådigt så i hvert fall nok til at jeg skal få sett blomstrene. Denne som vokser til venstre om kikkhullet i Rosenhagen, Clematis texensis ‘Buckland Beauty’, har endelig gjitt meg noen knopper. Den skal blomstre fra juni, da var det så vidt jeg anet liv i planten, men nå i sluttet av august blomstrer den. Ikke mange blomster, ikke er den kraftig heller men den har da klart å klatre hele veien opp på støtten.

Nydelig, ikke sant. De små klokkene ser så annerledes ut mine andre Clematis, små og kjempesøte, gulliga helt enkelt. Egentlig er det kanskje bra den ikke blomstrer samtidlig med Clematis ‘Columella’ som er plantet til høyre ved kikkhullet, for da hadde de jo utkonkurrert hverandre.

I Lunden har Clematis vit.‘Södertälje’ bekjennt farge. Plantert i 2009 til venstre i espalieret bak vannet i Lunden. Den tok virkelig tid på seg men nå ser den kraftigere ut og det er faktisk fullt men knopp. At den sen også får selskap av rosen som blomstrer samtidlig gjør den ikke mindre vakker. Nå kommer rosen ‘Golden Gate’ med knopp også lavere ner på espalieret så jeg skal slippe strekke nakken så mye for å få syn på den.

Tatt i betrakting at også Clematis ‘Mrs Cholmondeley’ også har mange blomster nå byr denne veggen på en praktfull syn. Men kan jo lure på hvordan jeg klarte glemme å ta en helhetsbilde… det får bli i morgen kanskje ..

Mer i vente er det. For eksempel er Clematis ‘Jouiniana Praecox’ i knopp, så mange at hele espalieret synes fullt av dem. Det kan by på en praktfull syn det og med litt hell. I fjor måtte jeg jo vente helt til oktober før jeg fikk se blomstrene. Nå, i år, har jeg stor tro på at jeg skal få sett dem før vi skriver september i hvert fall..

Men, som vanlig, helt uten motbakker kan det da ikke være. I Rosenhagen ved nøkkelhullet har jeg flyttet en liten pjusk, hvem husker jeg som vanlig ikke i farten. Uansett, husket ikke helt på planten heller før nå, da jeg til min forskrekkelse oppdager den er helt vissen. Denne kan da aldri finne på å komme tilbake igjen, eller??

7 kommentarer:

Linda sa...

Det har vært en futkig sommer i år, og klematis liker jo ikke for mye tørke... så kanskje sommeren har vært godt for noe? Rosene mine har iallefall likt dette været... Aldri så galt at det ikke er godt for noe:) Nydelige klematis sorter du har:)

Marit sa...

Du har så mange flotte klematis at jeg blir rent misunnelig ;-)
Den ‘Mrs Cholmondeley’ var bare praktfull!

krepsemor sa...

Så mange Clematiser du har, og ‘Buckland Beauty’ var utrolig nydelig. Jeg har fått øynene opp for klokkeblomstrende Clematiser! Her har jeg bare tre fullvoksne, og bare en har blomstret.....Kjøpte to til i år, så jeg krysser fingrene for at neste år får jeg se mer blomstring på mine!

Merja sa...

Vilken vacker klematis längst upp!! En sån vill jag ha:) Har som sagt blivit galen i klematisar.
Ha det gott!

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka underbara klematis du har! Den lilla rosalila (Columella) var ju för söt. Och så har du blåsalvia också, härlig färg.
Agneta kram

Vivishagerom sa...

Du verden så mange flotte Clematis du har!

Ønsker deg en fin dag!

Meta sa...

Tack för den underbara promenaden i bland dina underbara clematis. Tänk att där ligger pappa i lä.
Kram mamma