lørdag 2. juni 2012

På tide med kjøkkenhageoppdatering igjen..

Bondbønner,godt igang. De ble litt sorte i toppen da jeg ikke var rask nok å ta av plastlokket når varmen pløtslig kom. Nå er det så kaldt at jeg skulle trengt dem på toppen igjen.. To blodamarant har overlevd, liker kontrastene fargene gir. Smaken av bladen er jeg ikke helt sikker på, får smake et alene en dag. Foreløpig har de kun vart nerhakket i rømmedressingen.

I løkkassen vokser det. Men ikke den stripete vilde hvitløken fra ifjor, den kom ikke tilbake i år. Ikke spirer det blandt de løk frø som jeg sådde heller..

De tre poteter jeg hivde ner her mellom hvitløken har kommet opp, om enn med ymse resultat. Vedkantene spirer dillen, sikkert ikke på langt nær så kraftig som pappas men den har spirt, bare det er utrolig.

Sukkerertene har kikket opp av jorden men trenger litt varme for å vokse. Egentilig litt urolig for erter og bønner nå i kulden.

Margerter…

Lave bønner..

Klatrebønner..

To ganske frodige cos sallater holder en liten, fast levende!, artisjokk sellskap. Idag sådde jeg i litt spenat ved tre av kantene. Kassen ser litt tom ut og spenaten har vi raskt spist opp, hvis den nå spirer..

Asparagus tok seg, i hvert fall fire av de seks første jeg satte ut. De som fikk stå mye lenger i boden er jo mye større..

Blodamarant og storbladig persille, sammen med noen reddikker holder asparagusen sellskap.

Så agurker, hadde vel trott de ville tatt kveld nå som det blitt kaldt men foreløbig holder de ut i hvert fall. Fjorårets purre rester har blomsterknopp og rødbetene er tynnet. Så videt det går å se dem enda. Her har jeg hatt ner litt Cos sallat også. En rekke med plukksallat står jo til høyre fra før. Med et forstørrelseglass går det an å se de små spirene..

Jeg synes det virker som så lite spisbart i kjøkkenhagen iår. Men spenat blir det, den første jeg sådde tidlig i våres er høsteklar, den må jeg få tatt til uken for jeg skymter alle rede en blomsterknopp i midten av plantan.

Kålplanter og rotgrønnsaker er liksom ikke tingen for meg. Havrerot er vel det eneste som kommet, ja da, et pasternakkfrø har også kommet opp. Derfor har jeg sått nye pesternakkfrø idag og litt sallat og reddikker mellom de som ikke spirt. Løken må være kepaløk fra forrige sommer, jeg har ikke satt noen her iår..

DSC_0022

Potene tar fart men ikke blir det noen her til St Hans. Jeg har satt ner mange fler bondbønner enn jeg husker og blodamarant setter farge.

Og bak kassene ser det slik ut. Rabarbra overlever men er ikke kraftig nok til å høste. Fikk nok til en pai forrige helg, fra naboen.

Hadde det ikke vært for Cos sallaten så hadde vel kassen sett tom ut. Purren her i er fortsatt tynn som hårstrån. Sjorlottløken vokser bedre, sammen med den gule guleroten.

Det er liv i kassen med jordskokker, hvor jeg ikke lenger trodde det var jordskokker. Men spredningen er tynn, alle synes komme fra same sted..

Agurkene underkjøkkenvidu holder stand, tomatene også pussig nok. Den nærmest hjørnet har dessuten blomster.

Men den tomatplanten jeg kjøpte i Skoger under de varme dagene hadde jeg helt glemt. Den fikk en hel vannkanne med vann idag så kanskje den ikke henger så mye med hodet.. Ellers så er det liv i urter og bærbuskene går sin gang. Jeg har tilbragt noen timer med å nype tilbake nyveksten.

5 kommentarer:

Åshild sa...

Utrolig rikholdig utvalg du har, jeg er imponert.

Vivishagerom sa...

Du verden så flott kjøkkenhage. Her er det bare å ta av seg hatten og bøye seg i støvet.
Kjempe flink er du, Mia som holder styr på alt dette og ikke minst får det til!

Ønsker deg en fin søndag. Klem

Snäckskalsdalen. sa...

Ojjjj, vad det växer i din trägård och bönor och sånt är ju så gott!
Agneta kram

Bille sa...

så frodig hos deg såpass tidlig i sesongen! Jeg har så sansen for de oppmurte smårommene i bakgrunnen. Kommer helt i Kardemommeby-stemning :D Nyt søndagen!

Meta sa...

Hej gumman!
Din hage är mycket frodigare än pappas. Här har grönsakerna knappast kommit upp. Kul att se att det växer så bra på andra sidan kölen.
Kramis mamma