mandag 4. juni 2012

Nå holder det snart..

Fri etter arbeidshelg men et møte tidlig på morgenen fikk meg opp ur sengen og dagen ble lang. Selvfølgelig ble den i stort sett tilbragt i hagen. Kan man la være? Men nå holder det snart, begynner føle meg litt ‘mett’ og trenger få hendene til å gro. Nå, etter at jeg gått løs på komposten idag, får det bli noen kosedager fremover i stedet. Det skal jo regne sies det, idag og faktisk, og det gjorde det, en knapp time, 3 mm, det ble borte like rask som det kom.

Ikke helt uvanlig så blir det kveldsbilder. Idag har jeg plantet roser, dette er Astrid Lindgren (en rosa klaserose), den satte jeg helt inntil kanten mot inngangsdørren, under Prahafrosken, ved Pergolan.

Passet på å dekke mesteparten av tulipaner og andre løkblad med kugjødselkompost. Ser litt tomt ut nå men det dekker seg nok rimlig rask til igjen..

Nå var det vel ‘Astrid Lindgren’ jeg var ute etter men når jeg travet forbi noen Austinroser klarte jeg ikke la være å ta med meg ‘Crownprincess Margaretha’ også. Men plass, det har jeg vel egentlig ikke. Den ble altså plantet ved Pergolan den og, forran klatrerosen ‘New Dawn’. Sikkert ikke særlig lurt, jorden er sikker oppbrukt i løpet av de ti år den rosen vært her men jeg forsøker. Gravde ur så mye jeg klarte, forsynte hullet med både kugjødsel, blodmel og benmel. Tvi, tvi..

Ved pergolan begynner den tidlige Clematisen endelig blomstre. Jeg synes det har vært knopp siden mars, slik føles det i hvert fall men det stemmer jo ikke da… Jeg tror det er ‘Miss Bateman’ men er ikke helt sikker..

På noen pussig måte ble jeg på forsiden idag igjen. Etter å ha klippt vår “digre” plen la jeg ner noen tråkkheller til og jevnet kantene litt igjen. Hønsegjødsel hadde jeg ut når det regnet forresten, har virkelig planer om å få denne plen stilig iår.

Det snek seg med atter en staude idag også, Helianthemum hybr. ‘Lawrenson Pink’, en liten staude som fikk plass ved kanten under plommetre. Hagesolrose, kan det være det norske navnet? Den ser litt pjusk ut etter plantering, får håpe den retter ut seg igjen..

Clematisen på baksiden, den som jeg aldri sett blomstre gjør det nå. I lett rosa farge. Tydelig blomstrer den på fjorårets vekst og den har jo bestandig fryst helt ner. Men ikke iår alltså.. Nå gjennstår det å finne ut hva den heter… og håpe den ikke fryser ner igjen..

6 kommentarer:

Yulia sa...

Du har en fantastisk hage og har gjort en kjempe jobb!!!
Har en god uke videre!
Hilsen, Yulia

November- symra sa...

Så herlig rundtur i Hagen din, mye flott og gode ideer. Er cleamtisen en montana tro?

November- symra sa...

Unnskyld skrivefeil ;klematisen.

NoenNotater sa...

For en spennende hage! Takk for rundtur

Merja sa...

Snyggt med alla tramptenar och häckar! Praktiskt med stenar intill rabattkanterna när man ska fram med gräsklpparen.
Ha det gott!

Bille sa...

Sy mange fine bilder. Det ser så frodig ut hos deg selv om det jo sikkert begynner å bli litt tørt. Den hvite klematisen ser ut som Miss B, ja. Og så mange knopper! Liker godt den "rullesteinhaugen" med steinbedplanter, kreativt! Kos deg med fine juni!