torsdag 31. mai 2012

Lunden blomstrer..

Innemellom Epimediums blader skymter en liten blomst. Dodecatheon jeffreyi, en liten juvel ser det ut til. Plantert som den og de andre ble ifjor så er det ikke uvanlig man bommer litt på størrelser…

Løfter jeg opp bladen til Bispeluen som dekker over planten så finner jeg en liten bladrosett der under. Og noen fler knopper også. (bakom denne skymter en enda mindre bladrosett til Dodecantheon meadia..)

(fargen på det første bildet er mer lik sanningen..)

Bak Epimedium rubrum (som altså viste seg bli større enn jeg tenkt) har jeg jo også satt den lilla Tiarella ‘Spring Symphony’ som jeg bestillte ifjor. (T. ‘Candy Striper’ såg først død ut men nå begynner det komme antydelser til små bladknopper opp av jorden…) Tiarella eller skumblomst, ser riktig søt ut når den blomstrer.

Kassen på hjørnet i Lunden ble jo laget og plantet ved den her tiden før et år siden og jeg er veldig glad plantene har overlevd og klart seg. Men jeg lurer på om jeg tør flytte min røde Bispelue nå som den blomstret over eller om jeg burde la være. Akkurat nå ser det ut til at den burde byttet plass med det gulstripete gresset, Carex oshimensis ‘Evergold’, som snart lever en undengjømt tillværelse i venstre hjørne.

Men, jeg innser at jeg burde vente til høsten, vente å se hvordan de resterende plantene også blir først, som Clematis vit. ‘Karuu’ som står inneklemt mot veggen til venstre, og Clematis ‘Blekitny Aniol’ mot Morelltre til høyre. Så må jeg ikke glemme mine frøsådde grønnliljer som er her innemelllom…. nyplanteringer er ikke enkelt,, men det skal det vel heller ikke være. Uansett, det er utrolig gøy når man ser staudene vise sitt rette jeg.

2 kommentarer:

Turid sa...

Så mange små og søte du har, skumblomsten har tatt litt overhånd her i hagen. Epimediumene er utrolig fine :)
Nyt dagene.

Vivishagerom sa...

Kjempe søte blomster!
Selv om dem er små, så er dem så utrolig flotte!

Ha en fin fredag. Klem