tirsdag 15. november 2011

Nå kommer det kaldere tider..

Men vi skulle altså et godt stykke ut i november før høsten ble et faktum. Skal det nå først bli kaldt så håper jeg på litt snø slik at ikke alle planter fryser av barfrosten..

Den to år gamle stiklingen av Lawsoncypressen har ikke vokset stort i løpet av sommeren. Jeg tenkte kanskje flytten og nye planteforhold skulle lure røttene til å begynne vokse.. Men slike stiklinger tar tid.. (ikke har jeg vel plass til en stor søyle her heller..

Noen få potter med gress, Acorus, fikk stå igjen i dammen, usikker på overvintringen.. De andre pottene er satt i vannbøtter inne i boden, dem må jeg huske å passe på utover vinteren. Regner med at de vil ha litt nytt vann i ny og ne..

Pistia stratiodes og Eichhornia crassipes ligger fastfrusna i overflaten, som tropiske planter overvintrer de jo ikke. Jeg har tatt en bladrosett av hver og lagt i aquariumet men satser på at jeg får fatt i nye til neste sommer..

For ikke bare var de dekorative men fungerte også godt som skremsel mot nabolagets katter. De fikk seg en våt overraskelse hver gang de forsøkte stå på dem på jakt etter fiskene.

10 kommentarer:

Gunilla sa...

Ja nu börjar kylan komma närmare.
Men den värme som vi har haft den senaste tiden är ju fantastisk. Idag har vi bara plus 3 grader:o)))

Det ser ut som gladpack som ligger över dammens vatten, riktigt fint.

Ha det gott
Gunilla

Unknown sa...

I natt var det ordentlig frost hos meg også. Friskt, men litt kjedelig å innse at det virkelig er vinter. Ble veldig inspirert av ditt forrige innlegg så selv om frosten kommer skal jeg nok ta en tur til plantasjen og få tak i et par løker til jeg også. Det er jo meldt godt med plussgrader om noen dager:)
Ha en fin dag!!
Maria:)

Åsa! sa...

Så det börjar bli kallare hos er också? Här var det frost i morse igen, men det har ändå varit en helt otroligt varm och go höst!

Så grannarnas katter jagar fisk hos dig? Jag hörde talas om en familj där Skarven tog alla fiskarna i dammen. Lite svårt att skydda sig emot...

Turid sa...

Tross frosten er det fortsatt vakkert hos deg. Jeg gleder meg til snø, både for at plantene ikke skal fryse, men også fordi jeg vil så gjerne gå på ski. Ha en fin kveld.

stallnilsen sa...

Ja, vi har hatt ei frostnatt her i nord, men nu er det mildt igjen, noen plasser her i nord er det kommet sne, men ikke hos oss, håper på litt sne nu, for nu nermer vi jo oss jul:)
Ha en fin dag, hilsen Lisbeth :O)

Unknown sa...

Ja vinteren har pustet litt rim her også ,men jeg er mer en fornøyd med høsten , den har vært så fin.

Klem Marit.

Snäckskalsdalen. sa...

Nu kan du åka skridskor på dammen!
Det är så vackert med den tunna isen som kommer först så här!
Agneta kram

Mari Anne sa...

Det er godt du er god med saksen. Det er Lawson sypress jeg også har, og den blir s-t-o-r hvis den får vokse fritt.

Stephanie sa...

Your last sentence tickled me haha... I have stray cats coming into my house as well. A lot of times they make a mess with their poo and vomit. I think I want to surprise and frighten those cats with a pool of water as well ;-D Happy over wintering your plants.

orchis sa...

Mia, det ser ut som en Acorus gramineus 'Ogon' du har i dammen. Skal være ganske herdig, men den jeg hadde i Oslo overlevde ikke vinteren. Krysser fingrene for din - og for at dere får en mild vinter denne gangen.
Ha en god dag.