torsdag 15. september 2011

Ikke mye som gjennstår å si, men..

..hvordan gikk det egentlig med vinrute, Ruta graveolens, jeg sådde tidlig i våres? Dette er den største av de tre plantene som spirte, de andre to må jeg neste bruke forstørrelseglass for å se. Denne har ikke blomstret iår men da den skal være flerårig så kanskje den kommer til neste år?

Her er de andre, på hver side av en Blodtopp som jeg også ventet på skulle bli litt kraftigere..

Pepparroten jeg hentet hjemmifra har fått kraftige blader (og blitt flyttet enda en gang) der de står i det lille fakket. Misstenker at dette kommer bli litt av et ugress men akkurat her, bak noen av kassene burde det ikke være det største problemet..

Rabarbra, hm, kanske jeg like vel må kjøpe nye planter til våren. To av tre røtter viser noen livstegn men den siste roten, den i midten, hvor ble den av? Her er kun den eneste lille rødbetsplanten jeg fikk iår..

Og noen (meg?!) har forsømt jordbæren her mot veggen. De vokste bra i disse kassene jeg laget i forskjellige nivå ( som en prispall ..) men alle disse utløpene burde jo fjernes..Til høyre bak jordbæret står en goji plante.

Overvintrer den tar det nok noen år før jeg får bær. Den ser fortsatt litt vel spinkel ut (og noen har funnet frem til bladen ser jeg..)

Lakrisrot, Glycyrrhiza glabra, den spirte i hvert fall fra frø iår, bedre enn sist forsøk når ikke det skjedde en gang. Fire spirte, tre står i en potte (og ser like pjuskete ut) den fjerde satte jeg her i hjørnet under kjøkkenvinduet. Hagens varmaste, mest veldrenerte plassering, det eneste sted hvor jeg muligens har en liten sjanse å få den til å overvintre. Ikke noe å skryte av, faktisk vissnet det første skottet men det kom tilslutt et nytt fra roten… Lakrisrot skal enligt frøleverantøren tåle H6 etter fire år, men før den tid da?

Stevia, ved siden av, har vel ikke en sjanse i det hele tatt her i H4, men jeg har like vel satt den største planten i en potte. Får håpe den overvintrer.

Luftløken jeg fikk av Solfrid og piløken fra Asthildur flyttet jeg til en egen ‘løk kasse’ i kjøkkenhagen. De fikk også litt selskap av Tulbaghia violcea, den ville hvitløken med stripete blad. Delte den ene planten jeg kjøpte og flyttet halvparten hit. Her satte jeg og en av mine Allium tuberosum, Kinesisk gressløk, som også står bak kassen. Jeg byggde jo en liten barnehage der hvor disse vært plassert og er livendes redd nå for at alle mine fem planter forsvinner i vinter. Med litt av alle små babyløken fra Renates hvitløk og når jeg fjerner mangolden, håper jeg dette skal bli en ren løkbedd. Tvi,tvi. går det så går det..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Synes det er ganske utrolig at blomster og annet har overlevd her i år. Det har jo regnet konstant.

Forresten, når det gjelder jordbær så har jeg de i krukke, er det noen måte å få de til å overvintre?

Klem fra Christin

Anonym sa...

Takk for tipset :)

Ha en finfin dag!
Klem