søndag 3. juli 2011

Strengt tatt burde jeg lære mere før planting!

Dette er så typisk meg. Bare planter hei villt og sjekker alldeles for seint hvordan planten blir. Det gjelder ikke kun knoppurten under men også en god del andre planter. I denne overfyllte kassen har jeg satt ikke mindre enn tre frøsådder av Hjortetrøst, (Hampflockel), Eupatorium cannabinum. Disse sådde jeg inne forrige vår og de har overlevd vinteren. Såg denne hjemme hos pappa (som har store staudebedd, på rundt 25 kvadratmeter). Trenger jeg fortelle den blir som en busk på 1,5 meter? I min kasse med knappe 0,5 kvm..

Disse har jeg altså fjernet etter oppdagelsen, sammen med en agurkurt som også ble for skrymmende. En stakker liten Nepeta plante fikk i stedet flytte ned. Fant små frøplanter i våres som jeg pottet men er ikke sikker på hvem av dem det er. At det fortsatt står to akleiefrøstjerner igjen får jeg ta stilling til seinere.

Hjortetrøsten satt jeg under plommtre på fremsiden istedet. Her er egentlig min vårløkplantering men jeg håper røttene klarer å finne vei likevel. Her kan den i hvert fall få litt plass å vokse, men seks planter, hmm.. Hva gjør man med all frøsådd??

At jeg også satte to av pottene (fire planter) her ved espalieret ved trattorian, får meg at grøsse. Lurer på om det blir komposten, eller bak komposten..

Rosen ‘Gertrud Jekyll’ trives sikkert bedre med dette til tross at hun blomstrer like vel. Men med en kommende høyde på 1 meter trenger jeg vel strengt tatt ikke noe mer..

Og den lille mandarinrosen, som kun har en stengel, hilser nok også mer plass velkommen, hun levde jo et inneklemt liv blant mine Hemerocallis på baksiden innen og skulle liksom få litt mer luft og lys var planen..

Jeg tror jeg må gå rundt hagen med en litt mer kritisk blikk nå. Men hva med alle de andre frøplantene jeg sådd?? Mamma Mia – dette byr på utfordringer !

En positiv ting med alt regnvær er vel enda at det også er plantevær..

4 kommentarer:

... sa...

Hehe, det der gjør jeg også, Mia. Hele tiden. Glemmer å sjekke høyden på plantene som utvokst, og planter i vei. Med det resultatet at høye planter havner foran små, og at alt blir plantet altfor tett. Men det er jo litt artig å rokkere om også, og å finne nye kombinasjoner.

Nydelige roser :)

Snäckskalsdalen. sa...

Jamen, så gör jag också, jag bara planterar som det ser ut just då och sen får man ändra lite, eller så struntar jag i det, det blir fint ändå och personligt. Jag tycker dessutom att det ser utomordentligt bra ut!
Vackra rosor!
Agneta kram

Lisa sa...

Känner igen det där =)
Jag har faktiskt försökt att tänka nu när jag planterat rosorna. Det ser tråkigt ut, men de får i alla fall plats att växa (förutom mandarinerna och peacerosorna, det blev lite tätt).
Rosen du har är jättevacker, undrar om jag...
Kramar

Kari K. sa...

Rett før jeg leste blogginnlegget ditt skrev jeg om hawaiihagen vår. Velkommen i "foreningen". :0)