mandag 11. juli 2011

Rosenhagens planter..

Jeg husker så dårlig og har mest nærbilder på roser så jeg trenger lage en oversikt. Regnet skaper frodighet og det ser faktisk ut som om rosene like det. Ikke blomstrene da, som blir tunge og detter over enda. Innerst, ved espalieret, ‘Fönster mot omvärlden’, står en stakker gul rose som enda er i knopp. Ved siden av den er en bit av roten fra Flammentanz som jeg har i Lunden. Den var enkel å dele, gravde bare opp ett av den nye skudden og klippte det tilbake etter plantering. Rosen er fortsatt liten dog.

DSC_0068

DSC_0066

Rett ved siden av Flammentans blomstrer denne rosen. Den har otrolig store blomster og fargen liker jeg veldig godt.

DSC_0067

Bare synd at regnet gjør blomstrene så tunge. Jeg ble tvungen til å binde stilkene opp mot espalieren, så nå ser det litt rart ut..

Sen er det et sprang til neste rose. Det er tre roser som står der (tror den mittersta av dem muligens er Abraham Darby..)  Etter det vokser denne røde stilkrosen. Midt emellom ‘nøkkelhullet’ og det gamle epletre altså. Forran epletre er to roser.

Den  til venstre blomstrer ikke enda, og rett forran er den orange.

Så kommer atter en rød stilkerose. Synes nok disse to minner meget på hverandre. Samme sort?

En store rose med knopp følger denne og en litt lavere forran den igjen, mener det er den rosa rosen.

Sen er det dags for den gule rosen. Også den en stilkrose gjetter jeg. Mellom den og den hvite under epletre kommer også en rose. Den vokser kraftig iår, men ser ingen knopp enda.

Så, under epletre er den, den hvite rosen. Her ser den nesten rosa ut. Den pleier å få rosa prikker  når det regner. Rosen blir ganske høy utover sommeren, høy og bred. I vinter frøs den kraftig tilbake dog. Det var alle roser mot gjerdet som vetter mot sør.

Så ettermiddagsolens side. Først ut er en stakker liten rød rose. Stakker for den nesten forsvinner bak stolen som står her. Særlig mye sol kan den ikke få..

Ved siden av denne, til høyre, er det egentlig plass til en rose til når jeg ser bedre etter.. så en rose til, før rett under kikkhullet, der jeg har satt en Heidelberg klatrerose. Den har flyttet litt rundt forrige sommer og begynte litt tregt i våres men nå tar den seg opp (alt vannet fra oven kan tenkes..) Tre røde roser på stilk følger etter dette.

Disse har en mørkere rødfarge en de to på andre siden.

Så, efter en rose til og lille bunndekkerosen The Fairy er det fullt.

Og de som er i kassene;

Mandarin (denne har katten brukkit alle greiner av så jeg håper den kommer igjen) & Gertude Jekyll

L.D. Braithwaite og den røde stilkrosen fra forsiden, som ikke blomstrer enda.

Flora Danica.

Så er det Polstjerne mot veggen, mellom de to Rhododendronbuskene.

Det ble visst en del..

2 kommentarer:

Sisselshverdag sa...

Fantastisk flotte roser :D Ja det er godt grovær om dagen, men sikker på at blomstene ville hatt litt mere sol også ;)

Ha en strålende mandag :D

November- symra sa...

Såå skjønne roser! Får lyst å plante mer.