fredag 1. juli 2011

Når solen kikker frem..

DSC_0051

Både jeg og rosen trives når solen kikker frem. Det skjer jo ikke så alt for ofte men da må den nytes.

Jeg vet ikke jeg, men jeg begynner lure på om det kan bli for vått også for en Rhododendron? Men endelig kikker en liten blomst frem fra den andre store busken ved rosenhagen. Det ser faktisk ut som om dette blir den eneste som kommer og. Men kanskje jeg heller skal skylle på flytten..

Vanilla tagetes lyser som en sol forran nøkkelhullet den og. Iår ble det jo en del frøplanter av posen og blomstrene ser ut å komme før sluttet av august. Noe må jeg ha gjort riktig iår.

Og fargen på disse Allium Careuleum er fantastisk blå. Ikke at blomstrene er så store men de er helt klart i øyenfallende.

Nesten like intens blå som den franska blåmunken, Jasione leavis, som nå er i knopp. Det blir kun to blomster iår, men jeg er glad at den i det hele tatt kommer igjen etter vinteren. Frøsådden ser ikke så lovende ut etter Iberia sneglens kalasmåltid!

Eg sterkere i fargen er min siste alpeaster også. Denne har en mørkere lilla farge, den lyslilla ved siden av ser nesten hvit ut. Litt synd at denne mørke ikke als like enkelt lar seg dele som de andre to..

I den samme lille firkant er det også en annen plante som vil ta opp den lilla kampen, Primula vialii, Orkideprimulan jeg kjøpte tidligere iår.

Primula er for meg en vårblomst, men jeg har forstådd nå at det finnes flere sorter enn den som selges i butikken i februar. Primula bulleyana, etasjeprimula, begynner å stikke opp sine gulblomstrende stengler over brudespireahekken på forsiden. Plantet den for to år siden mellom hekken og tuijaplantene. Slik som ifjor glemde jeg den helt til jeg pløtslig skymtet noe gult.

Da husket jeg at jeg skal ha en til på forsiden, og fant den når jeg løftet blikket. Primula beesiana, også den blomstret, men litt mer orange blomster men nok er de veldig like hverandre, tross at etikketten har to ulika namn? Når jeg kjøpte denne forrige sommer hadde jeg jo helt glemt at jeg alle rede har en liknende.. Så mye for min hukommelse..

Så det er vel bare at pøse på med bilder og notater da, slik at jeg husker om ikke alt så i hvert fall litt.. som kaos og villnis i staudetrappa. Hos meg er det ikke akkurat ordnete forhold..

6 kommentarer:

Frøya-Heidi sa...

Så mye fint som blomstrer hos deg nå. Den blåfargen på alliumen skikkelig fin!

Jeg synes staudetrappa di var fin også, God sommer til deg!

Lisa sa...

Härligt med sol! Jag hoppas att du får masssor framöver! Primulan överst är riktigt nice och dina blå blomster riktigt lyser! Det är svårt att hitta fina blå blommor, tycker jag. Nu fick jag tips!
Tack för pumpainfo. Jag tror den får vara kvar. Dammen har låg prioritet i år så det blir bra med något stort och grönt.
Det hände läskigheter några km bort och jag gissar att Kråkan hörde explosionerna. Plötsligt är mina trakter på TV-nyheterna. Usch = (
Ha en fin fredag så hörs vi!

Marit sa...

Sol, hva er det? Den har ikke jeg sett i dag. Du har vært heldig som har fått glimt av den. Den rosen din var flott, og staudetrappa også. Det gjør ikke noe at det ikke er ordnede forhold hos deg. Det er så frodig at det er en fryd!

Turid sa...

Den rosen altså - bare helt nydelig! Herlige bilder fra en frodig hage! Når det gjelder Tagetes Vanilla så skjedde det samme med meg - i fjor fikk jeg kun to planter, men de døde like etter utplanting. I år har jeg fått 12 planter (alle frøene spirte) som nå holder på å danne knopper.
Kos deg i solen - og god helg!

Nellie from Beyond My Garden sa...

How lovely your blooms are right now.
nellie

Stephanie sa...

The vanilla tagetes is really special! I love your rose also.